Volkswagen heeft de afgelopen periode steeds gezegd de grootste fabrikant van auto’s ter wereld te willen worden in plaats van Toyota. Daarvoor zou het concern nog twee merken moeten toevoegen en Alfa Romeo zou een logische keuze zijn, volgens analisten. Maar niemand minder dan de professor Ferdinand Dudenhöffer van de universiteit van Duisburg-Essen en het instituut CAR is het er niet mee eens. Hij spreek van oude topmannen die denken aan de glorie van twintig jaar geleden toen Alfa Romeo nog wat betekende in de racewereld (DTM). "Volkswagen heeft al de merken Audi en Seat. Die zou Alfa Romeo kannibaliseren. Als Volkswagen wil uitbreiden door Alfa Romeo te kopen, dan snappen die topmannen niet hoe het spelletje werkt."

Volgens Dudenhöffer zou Volkswagen juist een goedkoop merk moeten kopen omdat men in dat segment niet is vertegenwoordigd en het juist de snelstgroeiende markt is. Dudenhöffer doelt hier op merken als Dacia of Tata. Het merk Skoda is al veel duurder dan die merken dus onder Skoda is ruimte.  En verder zou Volkwagen achterlopen op het gebied van hybrides en ev’s. "Het bedrijf heeft geen heldere strategie als het gaat om batterijen, terwijl dat het belangrijkste onderdeel van zo’n auto is. Vorige maand maakte Ferdinand Piëch (voorzitter van de raad van toezicht, red) bekend in kleine batterijen te zullen stappen, volgende maand komt er weer een nieuw verhaal. Er is geen beleid."   Dudenhöffer denkt dat Volkswagen nog wel zou kunnen meedoen in de strijd om ev’s maar dan moet het bedrijf er hard aan trekken. Nissan, Mitsubishi, Renault en PSA die zijn nu al bezig met elektrische auto’s. De eerste van Volkswagen rolt op zijn vroegst pas in 2013 van de band. (bron: Automobilwoche/Z24)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding