Volgens Ghosn zullen meer opkomende markten proberen een "nationale kampioen" te creëren door kost wat kost een nationale auto op de markt te brengen. Volgens Ghosn gaat een groot deel van de wereldwijde groei afhangen van de kleine goedkope auto’s die worden gekocht door "first-time users" in de opkomende markten. Het autobezit is daar nog steeds veel minder groot dan in de ontwikkelde wereld.

Ook de topman van Volkswagen, Martin Winterkorn, is vol vertrouwen over deverkoopresultaten. Zijn concern verkocht dit jaar voor het eerst meer dan vijf miljoen auto’s in negen maanden tijd, dochterbedrijf Audi kan de vraag niet aan. Marketingbaas Schwarzenbauer van Audi zei geen markt te kunnen bedenken waar het niet goed gaat, uitgezonderd misschien Griekenland.

PSA Peugeot Citroën wil zijn marktaandeel in China meer dan verdubbelen, van 3,4 tot 8 procent tegen het jaar 2020. PSA verkocht vorig jaar eenderde van zijn productie buiten Europa maar dat moet oplopen naar de helft in 2015, zo meldt ceo Philippe Varin in Financial Times. De voorspellingen van consultantskantoor PwC geven aan dat dit jaar een recordaantal van zeventig miljoen auto’s zal worden geproduceerd. Dat zou oplopen tot 93,5 miljoen in 2016, vooral dankzij China.