Reden is dat topman Sergio Marchionne een investeringsstop heeft afgekondigd. De derde generatie van de Panda zal daardoor pas in januari 2012 op de markt komen. Eerder was de introductiedatum al verschoven van 2010 naar 2011.

En er zijn meer modellen van het Fiat concern waarvan de komst net zo vertraagd is als die van de Italiaanse treinen. Zo komt de nieuwe Lancia Ypsilon pas volgend voorjaar op de markt.

Een ander slachtoffer is een nieuwe MPV die in 5-zits configuratie de Fiat Idea/Lancia Musa had moeten aflossen en als 7-zitter de Multipla. Plannen om dit ontwerp in Italië te gaan bouwen zijn door recalcitrant gedrag van de lokale vakbonden van tafel. In plaats hiervan is nu productie in Servië, in de voormalige Zastava fabriek voorzien.

De situatie op de thuismarkt werkt voor Marchionne sterk demotiverend om nieuwe modellen te lanceren. De slooppremie is afgeschaft, met als gevolg een inklappen van de autoverkopen. Ook elders in Europa gaat het allesbehalve denderend. Nederland is één van de weinige uitzonderingen, maar daar kan Fiat zijn beleid niet op baseren. Marchionne is van mening dat het geen zin heeft om nieuwe modellen te lanceren in een krimpende markt.

Het Fiat concern heeft in augustus zijn Europese marktaandeel zien kelderen van 7,5 naar 6,5 procent.

Bron: AutoInternationaal

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding