De afzet van het Duitse autoconcern (waartoe ook de merken Mini en Rolls-Royce behoren) kwam vorige maand uit op wereldwijd bijna 143.000 auto’s.

Dat is een stijging van 16,8 procent in vergelijking met een jaar eerder. BMW zag de Chinese verkoop met 89 procent stijgen tot 15.379 auto’s; op jaarbasis is er sprake van een verdubbeling van de afzet tot 120.000 eenheden. In de Verenigde Staten staat BMW op een plus van 20,5 procent.

Bij de X-modellen werd een mijlpaal bereikt, want sinds de marktintroductie van de X6 zijn er al 100.000 exemplaren van deze ‘SUV Coupé’ afgeleverd aan klanten. Dochter Mini rapporteerde dankzij de nieuwe Countryman het beste afzetcijfer ooit. Over de eerste 9 maanden van dit jaar ging de mondiale afzet van BMW met 13,1 procent omhoog tot ruim een miljoen exemplaren.

Voor heel 2010 gaat BMW uit van een verkoop van ruim 1,4 miljoen auto’s. Daarmee denkt de Beierse autoproducent met afstand ’s werelds grootste producent van premium modellen te blijven. In vergelijking met vorig jaar werd de 5-serie 63 procent beter verkocht en voor het vlaggenschip 7-serie werden 27 procent meer orders genoteerd.

Bron: AutoInternationaal