De 4.857 werknemers moeten wel een flink loonoffer brengen in ruil voor de productie van enkele nieuwe modellen. De vakbonden en de fabrieksdirecteur Guy Martens onderhandelden bijna een jaar en verspreidden vorige week het nieuws.

Steven Odell, de CEO van Ford Europe, bevestigde de plannen. Het personeel in Genk kreeg vanuit het Europese hoofdkantoor in Keulen een besparingdoelstelling van 12 procent opgelegd. Ook de andere fabrieken van Ford in Europa (twee in Duitsland, één in Spanje) moesten bezuinigen.

De loonkostenbesparing gebeurt in fases en is gekoppeld aan de toewijzing van de productie van nieuwe modellen. Vanaf 1 januari 2011 wordt 7 procent bespaard en eerst (2013) wordt de Mondeo vernieuwd. Later (2014) volgt de resterende besparing, en mag Ford Genk de opvolgers van de Galaxy en S-Max gaan bouwen.

Daarnaast is er de Vlaamse overheidssteun. Ford zou 700 miljoen euro in de modernisering van de fabriek in Genk willen investeren. De Vlaamse overheid kan een overheidsgarantie geven tot 90 procent bij leningen voor die investeringen. De Vlaamse overheid wil ook de onderhandelingen begeleiden voor eventuele leningen bij de Europese Investeringsbank (EIB).

Bron: AutoInternationaal