De cijfers hebben alleen maar betrekking op de onderneming Adam Opel GmbH, zo verklaarde een woordvoerder in Rüsselsheim. Moederbedrijf GM verschaft geen gegevens van Opel afzonderlijk. In het komende jaar wil Opel weer winst maken, voor herstructureringskosten. Topman Nick Reilly heeft al meerdere keren gezegd dat hij niet uitsluit dat Opel in 2010 weer winst gaat maken. Op zijn laatst in 2012 wil Opel onder de streep weer zwarte cijfers schrijven. Daarvoor moeten de kosten in de klauw gehouden worden en moet de productiecapaciteit met twintig procent naar beneden. Europabreed moeten achtduizend van de 48 duizend arbeidsplaatsen verdwijnen en Antwerpen wordt gesloten.  

Maar uit de cijfers blijkt dat 2009 een goed jaar voor Opel was dankzij de slooppremie. De afzet in Duitsland steeg met een vijfde deel naar 286 duizend eenheden en de Duitse omzet steeg met twaalf procent naar 4,4 miljard. Maar dat kon de ingezakte export niet compenseren zodat de Opel-afzet met 23 procent daalde naar in totaal 658 duizend stuks. Het aantal registraties voor Opel en Vauxhall samen zakte met zeventien procent naar 1,21 miljoen stuks. De omzet van Adam Opel GmbH nam met achttien procent af tot tien miljard euro. Voor 2010 gaat men uit van een omzet van elf miljard en voor 2012 van dertien miljard. (dpa)