Volkswagen rapporteerde een operationele winst van 1,3 miljard euro over de eerste negen maanden van zijn twee Chinese joint ventures (Shanghai Volkswagen Automotive en FAW-Volkswagen), ten opzichte van 500 miljoen euro over dezelfde periode vorig jaar. De joint ventures zijn niet geconsolideerd in de concerncijfers, dus de resultaten komen bovenop de eerder bekendgemaakte operationele winst van Volkswagen Groep van 4,8 miljard euro over de eerste drie kwartalen. De sterke groei in China en de winst van Audi helpen Volkswagen Groep aan een operationele marge van 5,9 procent. Volkswagen noemt China zijn tweede thuismarkt, maar het is allang de grootste ‘single market’ voor het concern.

In de laatste negen maanden verkocht Volkswagen 1,48 miljoen auto’s in China, dat is 39 procent meer dan vorig jaar en twee keer zo veel als het verkocht in Duitsland. Het marktaandeel van Volkswagen steeg met 0,3 procentpunt tot 18,3 procent.

Arndt Ellinghorst, analist bij Credit Suisse, zegt in Financial Times te verwachten dat de sterke positie van de VW-groep in China het concern zal helpen zijn wereldwijde positie te versterken. "Wij schatten in dat VW in 2012 ruim vijftig procent van zijn productie zal verkopen in de opkomende markten." Deze trend heeft een keerzijde, in die zin dat het risico ontstaat dat VW en andere Duitse merken te afhankelijk worden van markten waar ook al wordt gewaarschuwd voor de zogenoemde ‘capacity bubble’. Maar voor volgend jaar verwacht Christian Klinger, de verkoopbaas van Volkswagen,  nog groei met dubbel cijfers.

Toyota verkoopt ongeveer de helft van de aantallen van Volkswagen Groep in China.

Automotive consultant JD Power verwacht dat de totale markt voor auto’s in China nog met een kwart zal toenemen tot ruim zestien miljoen dit jaar.