Dat zegt Prijono Sugiarto, de topman van autofabrikant Astra International, in The Financial Times. Hij heeft verklaard dat zijn bedrijf niet in staat is geweest gelijke tred te houden met de groei van de vraag naar auto’s en motorfietsen, ondanks het feit dat hij de productie heeft verhoogd. Lagere rentetarieven en een gezondere populatie zouden de redenen zijn dat de autoverkoop zo goed gaat. "Het gebeurt overal, in alle provincies en ook op het platteland."

Het succes van Astra is tekenend voor de economie van Indonesië. Met een bevolking van 273 miljoen mensen die steeds meer te besteden krijgen, wordt voorspeld dat Indonesië de volgende Aziatische groeimarkt zal zijn na China en India, hoewel er veel problemen te verwachten zijn met hardnekkige corruptie en gebrekkige infrastructuur. Maar het land is grotendeels onaangetast door de crisis gekomen met een economische groei van zes procent dit jaar.

Dit jaar worden er 730 duizend auto’s en 7,2 miljoen motorfietsen geproduceerd in Indonesië, volgens Sugiarto. Om aan de vraag te voldoen wordt de productiecapaciteit van zijn twee grootste fabrieken volgend jaar vergroot met 45 procent tot 450 duizend eenheden. In die fabrieken worden Toyota’s en Daihatsu’s geassembleerd.

Astra International heeft een marktwaarde van 25 miljard dollar en daarmee is in marktwaarde het grootste bedrijf van Indonesië. In de eerste negen maanden van dit jaar zijn de autoverkopen in Indonesië met zestig procent gestegen, terwijl de netto winst van het bedrijf met 46 procent steeg tot 1,17 miljard dollar op een omzet van 10,7 miljard. Het grootste deel van de winsten komt van het eiland Java, dat dichtbevolkt is, maar ook op Sumatra, Sulawesi en Kalimantan gaat het beter. De bevolking daar zou profiteren van hogere prijzen voor steenkool, palmolie en bananen.

De vraag naar scooters kan Astra helemaal niet aan. Zelfs een verdrievoudiging van de productie is niet voldoende gebleken. Het bedrijf overweegt de jaarproductie met een miljoen te vergroten naar 4,5 miljoen eenheden per jaar.