Tata Nano lijkt te floppen

Tussen november 2009 en november 2010 zijn de verkoopcijfers van de Nano in India met 85 procent gedaald.

Tata zette in op een productiecapaciteit van 250.000 eenheden per jaar, een aantal dat op termijn zou moeten verdubbelen. Vorige maand vonden echter slechts 509 exemplaren van de ‘minst dure auto ter wereld’ een koper. Het model heeft nooit zijn plan weten te halen (in 15 maanden tijd werden slechts 71.300 exemplaren verkocht), maar sinds afgelopen juli verslechtert de verkoopsituatie met de maand. Toen wist Tata nog 9.049 exemplaren te verkopen. In augustus daalde de afzet naar 8.103 stuks, in september eindigde de verkoopteller bij 5.520 exemplaren en in oktober was de oogst 3.065 orders.

Vorige maand werd een absoluut dieptepunt bereikt: amper meer dan 500 klanten. En dat terwijl de Indiase automarkt groeit als kool. De productie van de Nano is vrijwel tot stilstand gekomen en Tata heeft 80 procent van het fabriekspersoneel naar huis gestuurd. Dealers bestellen al 2 maanden lang geen nieuwe exemplaren meer, want zij moeten eerst de onverkochte voorraad van 17.000 tot 20.000 Nano’s zien kwijt te raken.

Tata Nano lijkt te floppen - Automobielmanagement.nl

Tata Nano lijkt te floppen

Tussen november 2009 en november 2010 zijn de verkoopcijfers van de Nano in India met 85 procent gedaald.

Tata zette in op een productiecapaciteit van 250.000 eenheden per jaar, een aantal dat op termijn zou moeten verdubbelen. Vorige maand vonden echter slechts 509 exemplaren van de ‘minst dure auto ter wereld’ een koper. Het model heeft nooit zijn plan weten te halen (in 15 maanden tijd werden slechts 71.300 exemplaren verkocht), maar sinds afgelopen juli verslechtert de verkoopsituatie met de maand. Toen wist Tata nog 9.049 exemplaren te verkopen. In augustus daalde de afzet naar 8.103 stuks, in september eindigde de verkoopteller bij 5.520 exemplaren en in oktober was de oogst 3.065 orders.

Vorige maand werd een absoluut dieptepunt bereikt: amper meer dan 500 klanten. En dat terwijl de Indiase automarkt groeit als kool. De productie van de Nano is vrijwel tot stilstand gekomen en Tata heeft 80 procent van het fabriekspersoneel naar huis gestuurd. Dealers bestellen al 2 maanden lang geen nieuwe exemplaren meer, want zij moeten eerst de onverkochte voorraad van 17.000 tot 20.000 Nano’s zien kwijt te raken.