De Chinese autoproducent ziet onvoldoende afzetpotentieel voor het model. BYD had zijn kaarten eerst ingezet op de hybride versie van de F3, omdat er bij de presentatie van het prototype nog amper infrastructuur voor elektrische auto’s in China was.

De topsnelheid van de F3e zou ruim 150 km/u bedragen en de actieradius meer dan 300 kilometer. Dat is het dubbele van bijvoorbeeld een concurrent als de Nissan Leaf. Verder zou na tien minuten laden de batterij alweer op 70 procent zitten en werd er gesteld dat de levensduur van het accupakket genoeg zou zijn voor 600.000 kilometer.

De Chinese consument lijkt echter niet geïnteresseerd in elektrische en hybride modellen. Zo heeft BYD voor zijn elektrische E6 na 11 maanden slechts 54 orders ontvangen. De F3DM is slechts 290 keer besteld. Ook een grote speler als Toyota heeft in drie jaar tijd nog geen 4.000 exemplaren van de Prius in China weten te verkopen.

Ondanks de forse koopsubsidie op elektrische en hybride auto’s van de Chinese overheid blijft er sprake van een forse meerprijs ten opzichte van conventioneel aangedreven modellen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding