Er werd een recordaantal van 7,3 miljoen voertuigen verkocht, waarvan 2,6 miljoen door de Renault Groep (eigen merk, Dacia en Renault Samsung Motors). Nissan trok 4 miljoen klanten, eveneens een record, terwijl Lada, het merk van het Russische AvtoVAZ (voor 25 procent eigendom van Renault) goed was voor 570.014 bestellingen.

“Onderaan de streep leverde dit een marktaandeel zonder précédent op,” zo stelt Carlos Ghosn, de topman van de alliantie in een verklaring. Dankzij 10,3 procent marktaandeel bemachtigde Renault/Nissan/AvtoVaz de vierde positie in de statistieken, vóór Ford. Volgens Ghosn heeft de combinatie Renault-Nissan op alle belangrijke markten terrein gewonnen. Voor Nissan, waarvan de mondiale afzet met 21,5 procent toenam, is China nu de belangrijkste afzetmarkt geworden, vóór de Verenigde Staten. Renault is aldaar amper actief, maar rijdt via haar belang van 44 procent in de Japanse partner toch mee. En via de participatie in AvtoVAZ kon optimaal worden geprofiteerd van het herstel van de Russische economie, waar Lada 37,6 procent van de automarkt in handen heeft. 

Nissan wist afgelopen jaar zoals gezegd 21,5 procent meer auto’s te verkopen dan in 2009. De wereldwijde afzet kwam uit op 4.080.588 eenheden, waarmee 2010 voor Nissan een recordjaar was. Liefst een kwart van de verkopen realiseerde Nissan in China, waar de verkoopteller op 31 december uit kwam op 1.023.638 auto’s. Dit betekende een afzettoename van 35,5 procent. Het Aziatische land werd daarmee de belangrijkste verkoopmarkt voor Nissan, want de Amerikanen kochten vorig jaar 908.570 auto’s van Nissan en haar premiumdochter Infiniti. Ten opzichte van 2009 betekende dit een toename van 18 procent. Thuismarkt Japan eindigt op de derde plaats in de afzetstatistiek met 645.320 registraties. In Europa scoorde Nissan het hoogste marktaandeel sinds 1995. De fabrikant leverde, inclusief Rusland, aldaar 555.924 auto’s af. Met 189.518 verkopen in Mexico is de Top 5 compleet. Op deze markt is Nissan met afstand marktleider. 

Bij Renault verlieten in totaal 2.625.796 auto’s de showrooms en dat is eveneens een record. Volgens de Franse autoproducent nam de afzet in alle vijf de regio’s waar het actief is toe. Ook qua marktaandelen zat men in de lift. De stijging komt overigens niet alleen op conto van de modellen met het wybertjeslogo op de grille. De dochtermerken Dacia en Renault Samsung Motor wisten 12 respectievelijk 19 procent meer kopers te trekken. In Europa leverde de Renault Groep 7,4 procent meer auto’s af, namelijk 1.642.000 exemplaren. Buiten Europa lag de afzetstijging op 26 procent, hetgeen een saldo van 983.731 registraties betekenede. Renault is nu voor 63 procent afhankelijk van de verkopen in Europa. Het jaar ervoor bedroeg het percentage nog 66 procent. De grootste markt is onveranderd Frankrijk, waar 743.486 auto’s van de merken Renault en Dacia de showrooms verlieten. Duitsland bekleedt op de tweede plaats met 171.411 verkopen en de derde podiumplaats is voor Brazilië met 160.297 registraties. Italië (140.678 verkopen) en Spanje (124.813) completeren de top-5. Tellen we AvtoVaz, waarin Renault een belang heeft van 25 procent erbij, dan neemt de Russische markt (615.128 verkopen) de tweede plaats in. En inclusief dochter Samsung Motor bezet Zuid-Korea (waar 155.697 auto’s op kenteken werden gezet) de vierde positie.

Bron: Autointernationaal