Het Chinese bedrijf zou zelfs het vertrouwen van zijn legendarische langetermijninvesteerder Warren Buffett kunnen verliezen met zulke slechte resultaten, schrijft de Lex Column van Financial Times. Afgelopen vrijdag heeft het bedrijf uit Shenzhen bekendgemaakt dat het zijn prijzen gaat verlagen om de verkopen op peil te houden.

Een en ander staat in schril contrast met 2009, toen BYD zijn aandelen nog met 440 procent zag stijgen. De aankondiging van topman Wang Chuanfu, vorig jaar april met Arnold Schwarzenegger van Los Angeles, was het laatste hoogtepunt. Want op hetzelfde moment hadden de dealers in China hun merk de rug toegekeerd vanwege de slechte verkoopresultaten, en online forums spraken het over slechte productkwaliteit en hoge voorraden. Onder de toptien van autofabrikanten van China was BYD de enige die minder verkocht in december 2010 dan in december 2009, zelfs vijftien procent minder. Gemiddeld verkochten de merken juist 23 procent meer.

In september 2008 kocht Warren Buffett 28 procent van de BYD-aandelen op de beurs van Hong Kong voor acht Hong Kong dollar. Dat is nog steeds een goede deal ten opzichte van de waarde van 33 dollar van nu. Een marktwaarde die ooit bijna krankzinnig was, negentien keer de boekwaarde in april 2010, is nu gezakt naar drieënhalf keer de boekwaarde, en dat is in de buurt van het wereldwijde gemiddelde van tweeënhalf keer. Maar de richting is alarmerend, aldus The Lex Column. In een onderzoek van Credit Suisse, zei maar drie procent van de Chinezen dat hun volgende auto een BYD zou zijn.

(bron: The Financial Times)