Een bijkomende assemblagefabriek, naast die in Göteborg en Gent, is noodzakelijk om de verkoop in tien jaar te kunnen verdubbelen. Volvo Cars, sinds afgelopen zomer in handen van het Chinese Geely, beslist deze maand in welke stad het gaat investeren. Woordvoerder Olle Axelson laat weten dat de stad Chengdu in Zuidwest China het meeste kans maakt.
Andere mogelijke locaties zijn Daqing in het noordoosten van China en het Jiading district nabij Shanghai. Naast Group, dat 51 procent van Volvo Cars bezit, participeren ook nog twee Chinese steden in het kapitaal van de Zweedse autofabrikant: Daqing heeft 37 procent in handen en Jiading 12 procent. CEO Stefan Jacoby wil de komende 10 jaar de mondiale afzet opvoeren tot 800.000 eenheden en dat maakt bijkomende productiecapaciteit noodzakelijk. In 2010 bracht Volvo in China 30.522 auto’s aan de man; in 2015 moeten dat er al 250.000 zijn.
Voorlopig start Volvo met één fabriek in China, met een jaarcapaciteit van 100.000 auto’s. "We zullen later wel zien wat er gebeurt", aldus Axelson. Het is de bedoeling begin 2013 met de productie te starten. Volvo bouwt momenteel al in het Aziatische land: in een fabriek die gemeenschappelijke eigendom is van Ford, de vroegere eigenaar van Volvo, en Chongqing Changan Automobile rollen de S40 (foto) en de S80L van de band. De Raad van Bestuur beslist deze maand ook over de financiering van het Chinese project, de structuur van de Chinese organisatie en het Chinese productengamma.