Spyker Cars nu in Britse handen

De splitsing tussen Spyker en Saab is van financiële aard – de samenwerking tussen beide is zoals Victor Muller zegt ‘on arms length’. Spyker is nu helemaal Brits, maar volgens Muller was Spyker toch al niet Nederlands meer.

Muller: "En het moet ook helemaal niet Nederlands willen zijn. In 2007 heb ik besloten dat Spyker niet in Nederland zou blijven, in 2009 hebben we de productie naar Engeland verplaatst en nu is Spyker de facto een Engels bedrijf geworden. Dé grote fout die ik gemaakt heb is dat ik dacht dat het gaaf zou zijn als we Spyker naar Nederland haalden. We zaten nota bene al in Engeland. Die blooper is nu rechtgezet." Brendan O’Toole, directeur van CPP, is bijzonder blij met Spyker. O’Toole: "Ik denk dat Spyker enorm kan profiteren van de focus en de ervaring die hier in overvloed is in Coventry. De stad Coventry omarmt Spyker als één van haar eigen. Wij zijn Spyker zeer, zeer toegewijd."

CPP is door de investeringen van Antonov in de laatste twee jaar enorm gegroeid.

Muller: "Spyker kon zich niet ontplooien tot de onderneming die ik voor ogen heb. De 25 miljoen euro die nodig is voor het in productie brengen van de Spyker SSUV kan niet worden aangetrokken zonder een disproportionele verwatering voor de aandeelhouders. Met 17,7 miljoen uitstaande aandelen bij een koers van 5,00 euro zou het aantrekken van 25 miljoen euro voor een verwatering van 22 procent zorgen, terwijl Spyker slechts 0,1 procent van de totale omzet uitmaakt. Dat is aan de aandeelhouders, waarvan ik de grootste ben, niet uit te leggen."

Muller blijft zes maanden ceo van Spyker, gaat zich daarna helemaal op Saab concentreren maar blijft bij Spyker betrokken. "Want het is mijn baby."

 

In AM nummer 4 van 4 maart interviews met Muller en O’Toole.

Reacties

Weet je het is mooi Spijker, dat wel. In Amerika zijn veel van dit soort specialty car builders. Maar vooral geweest, ze zijn bijna allemaal uiteindelijk een mooie dood gestorven, helaas…..Zelfs bezielende ondernemers zoals Muller hebben het ook daar niet gered. Clenet was er een mooi voorbeeld van!

Peter hagemans

Geplaatst door: Peter Hagemans op
Spyker Cars nu in Britse handen - Automobielmanagement.nl

Spyker Cars nu in Britse handen

De splitsing tussen Spyker en Saab is van financiële aard – de samenwerking tussen beide is zoals Victor Muller zegt ‘on arms length’. Spyker is nu helemaal Brits, maar volgens Muller was Spyker toch al niet Nederlands meer.

Muller: "En het moet ook helemaal niet Nederlands willen zijn. In 2007 heb ik besloten dat Spyker niet in Nederland zou blijven, in 2009 hebben we de productie naar Engeland verplaatst en nu is Spyker de facto een Engels bedrijf geworden. Dé grote fout die ik gemaakt heb is dat ik dacht dat het gaaf zou zijn als we Spyker naar Nederland haalden. We zaten nota bene al in Engeland. Die blooper is nu rechtgezet." Brendan O’Toole, directeur van CPP, is bijzonder blij met Spyker. O’Toole: "Ik denk dat Spyker enorm kan profiteren van de focus en de ervaring die hier in overvloed is in Coventry. De stad Coventry omarmt Spyker als één van haar eigen. Wij zijn Spyker zeer, zeer toegewijd."

CPP is door de investeringen van Antonov in de laatste twee jaar enorm gegroeid.

Muller: "Spyker kon zich niet ontplooien tot de onderneming die ik voor ogen heb. De 25 miljoen euro die nodig is voor het in productie brengen van de Spyker SSUV kan niet worden aangetrokken zonder een disproportionele verwatering voor de aandeelhouders. Met 17,7 miljoen uitstaande aandelen bij een koers van 5,00 euro zou het aantrekken van 25 miljoen euro voor een verwatering van 22 procent zorgen, terwijl Spyker slechts 0,1 procent van de totale omzet uitmaakt. Dat is aan de aandeelhouders, waarvan ik de grootste ben, niet uit te leggen."

Muller blijft zes maanden ceo van Spyker, gaat zich daarna helemaal op Saab concentreren maar blijft bij Spyker betrokken. "Want het is mijn baby."

 

In AM nummer 4 van 4 maart interviews met Muller en O’Toole.

Reacties

Weet je het is mooi Spijker, dat wel. In Amerika zijn veel van dit soort specialty car builders. Maar vooral geweest, ze zijn bijna allemaal uiteindelijk een mooie dood gestorven, helaas…..Zelfs bezielende ondernemers zoals Muller hebben het ook daar niet gered. Clenet was er een mooi voorbeeld van!

Peter hagemans

Geplaatst door: Peter Hagemans op