Tussen 2005 en 2009 leed de Amerikaanse autofabrikant nog verliezen van in totaal 88 miljard dollar, maar vorig jaar kon een winst van 4,7 miljard dollar (3,4 miljard euro) worden gerealiseerd bij een omzet van 135,6 miljard dollar (98,4 miljard euro).
GM moest in 2009 van de ondergang worden gered met 50 miljard dollar aan steun van de Amerikaanse overheid. Vorig jaar keerde het concern terug op de aandelenbeurs in New York en haalde toen 20 miljard dollar op. Bestuursvoorzitter Dan Akerson sprak van een jaar waarin de fundering van het nieuwe GM werd gelegd. "Vooral het feit dat we er in het dal van de cyclus op de Amerikaanse automarkt in slaagden de winstgevendheid vast te houden, is bevredigend”, aldus de topman. GM behaalde in elk kwartaal van 2010 winst.
Sinds de reddingsoperatie door de Amerikaanse overheid is General Motors grondig door elkaar geschud. Terwijl de onder zware schulden beladen restanten uit het verleden van het autoconcern werden ondergebracht in de sterfhuisconstructie Motors Liquidation, werden de levensvatbare onderdelen ondergebracht in een ‘nieuw’ GM. Dit bedrijf werd afgelopen herfst succesvol naar de beurs gebracht. General Motors’ comeback op Wall Street was meteen de grootste beursgang ooit.
Nu blijkt het herboren General Motors, waarin de Amerikaanse overheid nog altijd een belang heeft van ruim 30 procent, dus opnieuw winstcijfers te kunnen presenteren aan zijn aandeelhouders. Een opmerkelijk herstel, want in de periode tussen de faillissementsaanvraag in juni 2009 en het einde van dat jaar, was de autoproducent nog voor 4,4 miljard euro in het rood gegaan. Toch blijft de groep in moeilijke omstandigheden werken. Met 510 miljoen dollar boekte General Motors zijn laagste kwartaalwinst van 2010. Dat resultaat, iets lager dan de analisten hadden voorspeld, werd onder andere gedrukt door hogere kosten voor de productie en de verkoop van nieuwe auto’s. Ook de eerder aangekondigde terugkoop van aandelen die de Amerikaanse overheid in GM aanhoudt, woog op de kwartaalcijfers.