Saab heeft productie stilgelegd maar ook weer hervat

Saab heeft gisteren de productie wegens een gebrek aan onderdelen een aantal uren stilgelegd. Er zijn ook problemen met het reclamebureau dat na 19 jaar de samenwerking met Saab heeft beeindigd. Het aandeel Spyker noteerde deze morgen een verlies van negen procent.

Het reclamebureau Lowe Brindfors heeft zijn samenwerking met Saab dinsdagavond gestaakt, omdat het sinds december niet meer zou zijn betaald, zo meldden Zweedse media waaronder Dagens Industri. Er zou een aanzienlijk bedrag niet betaald zijn. Topman Victor Muller van Spyker zei vanmorgen (woensdag) dat de productie is hervat. Volgens hem zat het probleem bij een transportbedrijf dat meer geld wilde hebben voor het werk. Een woordvoerder van de belangrijke werknemersbond stelde dat de productiestop eveneens zou berusten op openstaande rekeningen. Analisten vrezen dat autobedrijf Saab aanzienlijk minder liquide middelen heeft dan tot nu toe werd aangenomen. Maar Muller had tegen de Zweedse radio al gezegd dat er ‘vanzelfsprekend geen grote problemen zijn” en dat de productiestop ’tijdelijk’ zou zijn. Eerder maakte Spyker Holding, het moederbedrijf van Saab, bekend dat ceo Jan Åke Jonsson van Saab ermee stopt, na een carrière van veertig jaar bij de Zweedse automobielfabrikant. 

Ook moest Saab op het matje komen bij de Zweedse regering, die wil voorkomen dat problemen bij het autoconcern leiden tot economische schade voor de belastingbetaler. Een woordvoerder van de betreffende rijksdienst Riksgälden bevestigt met Saab te hebben gesproken, maar wil niet ingaan op de inhoud. De goedkeuring van Riksgälden is essentieel voor Saab om de lening van 400 miljoen euro van de Europese Investeringsbank EIB met Zweedse staatsgaranties te kunnen behouden.

Spyker bevestigt dat enkele leveranciers hun leveringen aan dochterbedrijf Saab hebben stopgezet, door onenigheid over betalingen en leveringsvoorwaarden, maar het bedrijf verwacht deze problemen snel op te lossen. Inmiddels is de productie bij Saab weer opgestart, meldt Spyker. Het Zweedse merk maakt momenteel tussen de 220 en 235 auto’s per dag en topman Victor Muller meldt voldoende middelen beschikbaar te hebben om te voldoen aan de directe liquiditeitsbehoefte. Het bedrijf blijft werken aan oplossingen op de lange termijn voor versterking van de financiële positie en verbetering van de kapitaalpositie van Saab, aldus Muller.

Vorige week werd bekend dat Spyker 5,6 miljoen nieuwe aandelen zal plaatsen om schulden af te betalen. Er is nog geen sprake van een akkoord met het reclamebureau Lowe Brindfors dat na 19 jaar de samenwerking met Saab heeft beëindigd, omdat het automerk sinds december de rekeningen niet betaald zou hebben. "Het is een significant bedrag, maar uit respect voor Saab gaan we niet zeggen hoeveel het is", zegt ceo Bjarte Eide van Lowe Brindfors in de Zweedse pers. (bronnen: Spyker /Dagens Industri / Autointernationaal.nl / Autoweek / Nu.nl)

Reacties

De betalingscultuur van Spyker is ook bij Saab doorgedrongen, eigenlijk oud nieuws…

Geplaatst door: jan op
Saab heeft productie stilgelegd maar ook weer hervat - Automobielmanagement.nl

Saab heeft productie stilgelegd maar ook weer hervat

Saab heeft gisteren de productie wegens een gebrek aan onderdelen een aantal uren stilgelegd. Er zijn ook problemen met het reclamebureau dat na 19 jaar de samenwerking met Saab heeft beeindigd. Het aandeel Spyker noteerde deze morgen een verlies van negen procent.

Het reclamebureau Lowe Brindfors heeft zijn samenwerking met Saab dinsdagavond gestaakt, omdat het sinds december niet meer zou zijn betaald, zo meldden Zweedse media waaronder Dagens Industri. Er zou een aanzienlijk bedrag niet betaald zijn. Topman Victor Muller van Spyker zei vanmorgen (woensdag) dat de productie is hervat. Volgens hem zat het probleem bij een transportbedrijf dat meer geld wilde hebben voor het werk. Een woordvoerder van de belangrijke werknemersbond stelde dat de productiestop eveneens zou berusten op openstaande rekeningen. Analisten vrezen dat autobedrijf Saab aanzienlijk minder liquide middelen heeft dan tot nu toe werd aangenomen. Maar Muller had tegen de Zweedse radio al gezegd dat er ‘vanzelfsprekend geen grote problemen zijn” en dat de productiestop ’tijdelijk’ zou zijn. Eerder maakte Spyker Holding, het moederbedrijf van Saab, bekend dat ceo Jan Åke Jonsson van Saab ermee stopt, na een carrière van veertig jaar bij de Zweedse automobielfabrikant. 

Ook moest Saab op het matje komen bij de Zweedse regering, die wil voorkomen dat problemen bij het autoconcern leiden tot economische schade voor de belastingbetaler. Een woordvoerder van de betreffende rijksdienst Riksgälden bevestigt met Saab te hebben gesproken, maar wil niet ingaan op de inhoud. De goedkeuring van Riksgälden is essentieel voor Saab om de lening van 400 miljoen euro van de Europese Investeringsbank EIB met Zweedse staatsgaranties te kunnen behouden.

Spyker bevestigt dat enkele leveranciers hun leveringen aan dochterbedrijf Saab hebben stopgezet, door onenigheid over betalingen en leveringsvoorwaarden, maar het bedrijf verwacht deze problemen snel op te lossen. Inmiddels is de productie bij Saab weer opgestart, meldt Spyker. Het Zweedse merk maakt momenteel tussen de 220 en 235 auto’s per dag en topman Victor Muller meldt voldoende middelen beschikbaar te hebben om te voldoen aan de directe liquiditeitsbehoefte. Het bedrijf blijft werken aan oplossingen op de lange termijn voor versterking van de financiële positie en verbetering van de kapitaalpositie van Saab, aldus Muller.

Vorige week werd bekend dat Spyker 5,6 miljoen nieuwe aandelen zal plaatsen om schulden af te betalen. Er is nog geen sprake van een akkoord met het reclamebureau Lowe Brindfors dat na 19 jaar de samenwerking met Saab heeft beëindigd, omdat het automerk sinds december de rekeningen niet betaald zou hebben. "Het is een significant bedrag, maar uit respect voor Saab gaan we niet zeggen hoeveel het is", zegt ceo Bjarte Eide van Lowe Brindfors in de Zweedse pers. (bronnen: Spyker /Dagens Industri / Autointernationaal.nl / Autoweek / Nu.nl)

Reacties

De betalingscultuur van Spyker is ook bij Saab doorgedrongen, eigenlijk oud nieuws…

Geplaatst door: jan op