Volvo hoopt in Gent dit jaar het productierecord van 2005 te evenaren. Toen produceerde de autobouwer 258 duizend auto’s. Vanaf mei trekt Volvo in Gent de productie daarom op met 280 auto’s per week. Begin maart kondigde de Gentse fabriek al aan dat er 400 extra werknemers nodig waren om aan de aantrekkende vraag te kunnen voldoen. "Ondertussen zijn we nog steeds op zoek naar ruim 200 productieoperatoren, van wie twintig technici en ingenieurs", aldus woordvoerder Mark De Mey. "Daarbovenop blijven we ook kandidaten zoeken die medewerkers moeten vervangen die het bedrijf verlaten of die met pensioen gaan".

De stijging van de vraag doet zich vooral voor bij de grotere modellen S60 en XC60, maar ook de kleinere modellen C30, S40 en V50 doen het goed. De werving van extra personeel voor de fabriek in Gent past in de wereldwijde strategie van Volvo. Mondiaal zoekt het bedrijf 1.200 extra werknemers. Volgens ceo Stefan Jacoby zal Volvo in 2011 "significant meer auto’s verkopen" dan vorig jaar. Volvo is vooral op zoek naar ingenieurs in Zweden. "We investeren in onze toekomst", zegt Jacoby. "Het betekent dat we hard moeten werken om onze competitiviteit op peil te houden. Onze auto’s verkopen wereldwijd heel goed." Vooral de vraag naar de XC60 (foto) blijkt groot. Ook de vraag in Japan blijft verbazingwekkend sterk, aldus de ceo.

Volvo wil meer flexibiliteit in zijn productielijnen inbrengen. "Dit zijn heel moeilijke tijden om de markt juist in te schatten", zegt Jacoby. "De vraag is na de globale recessie nog altijd heel volatiel. Daarom moeten de fabrieken in staat zijn om snel te reageren op de behoeften van de markt". Volvo wil over de komende vijf jaar 7,8 miljard euro investeren in nieuwe modellen en haar productiecapaciteit. Volvo wacht momenteel op de goedkeuring om de eerste fabriek in China te bouwen. Tegen 2015 wil het bedrijf tweehonderdduizend auto’s verkopen in China. Vorig jaar waren dat er afgerond dertigduizend.

 

Ford ging bij de verkoop aan Geely akkoord met het verzoek motoren en platforms te blijven leveren om de huidige reeks in stand te kunnen houden. Maar nu Volvo een stand-alone fabrikant is, moet het zijn eigen platforms voor de toekomst ontwerpen. Op managementniveau is ook uitbreiding gezocht, door een financiële topman, een marketingdirecteur en een hoofd r&d aan te stellen. Volgens Jacoby is meer topmanagement nodig dat het werk kan doen in een stand alone-situatie. (bronnen: Financial Times / Autointernationaal.nl)