EIB heeft Saab laten weten alleen akkoord te gaan zolang aan een aantal extra eisen wordt voldaan. Zo moet Saab Automobile de verkoop van Saab Property herfinancieren of de koper op korte termijn vervangen. Bovendien geldt het akkoord van de EIB alleen voor een gedeeltelijke verkoop van Saab Property. Spyker Cars heeft de aandelen Saab Property toegezegd aan het Zweedse National Debt Office (NDO) als onderpand voor de EIB-lening. En de NDO stemde pas geleden in met de verkoop. Als die doorgaat, daalt de EIB-lening (waarvoor de NDO dus garant staat) tot 280 miljoen euro. Saab Automobile heeft hiervan inmiddels 217 miljoen euro opgenomen. Het geld was oorspronkelijk bedoeld voor de ontwikkeling van milieuvriendelijke modellen, maar lijkt in een bodemloze put verdwenen te zijn.

In Zweden ontstaat ondertussen ergernis over de starre houding van de EIB. Die krijgt nu de zwarte piet toegeschoven aangezien de bank met ‘onrealistisch hoge eisen’ een doorstart onmogelijk zou maken. De Zweedse vakbondsleider Stefan Löfven (IF-Metall) is boos: "Het wordt tijd dat alle betrokkenen eerlijk zeggen wat ze bedoelen", zo laat hij weten. "Alle onduidelijkheid is uiterst schadelijk voor Saab." Daarbij richt de vakbondsman zich vooral op de EIB, dat in de ogen van de vakbondsleider bezig zou zijn Saab te ruïneren. Een beetje onterecht want Löfven zou net zo goed boos kunnen zijn op Volvo Cars. Dat heeft namelijk een verzoek van de Zweedse regering om zijn landgenoot over te nemen naast zich neergelegd. Dat is begrijpelijk, Volvo heeft immers weinig te winnen met de overname van Saab. Mocht Saab de productie definitief niet meer op gang krijgen, dan krijgt Volvo sowieso toch al een groot deel van de klanten in de schoot geworpen.

Victor Muller heeft de moed niet opgegeven en zal vandaag verder overleggen met de EIB. Muller zoekt ook een Chinese autofabrikant annex financier om bij Saab in te stappen.

Spyker heeft vanmorgen gemeld dat Vladimir Antonov nog steeds wacht op toestemming van de NDO en de EIB om op te treden als financier van Saab en als aandeelhouder van Spyker.