Dat is een gevolg van de aardbeving en tsunami van 11 maart. Autofabrieken en toeleveranciers raakten beschadigd en een groot gebied had last van de problemen bij een kerncentrale. De Japanse fabrieken van Toyota produceerden in maart ongeveer 130.000 auto’s. Dat was 62,7 procent lager dan in dezelfde maand vorig jaar. 
Persbureau Kyodo spreekt van de laagste productie sinds januari 1976. Door de problemen verliest Toyota wellicht zijn positie van ’s werelds grootste autofabrikant aan General Motors. Automakers als Nissan, Honda en Mazda zagen de productie in maart halveren. Bij Mitsubishi bleef de schade beperkt met een daling van ongeveer een kwart.
Ford heeft daarentegen nauwelijks last gehad van de natuurrampen in Japan. Door de ramp produceerde de Amerikaanse autofabrikant 12.000 tot 14.000 auto’s minder dan gepland, maar het bedrijf verwacht de productie in het tweede kwartaal weer op peil te hebben met 1,46 miljoen stuks. 
Het automerk haalde een nettowinst van 2,6 miljard dollar, het beste resultaat voor een eerste jaarkwartaal ooit. Een jaar eerder bleef onder de streep 2,1 miljard dollar over. De omzet steeg met 5 miljard dollar tot 33,1 miljard dollar.