Dertig miljoen daarvan is afkomstig van Gemini Investment Fund Limited. Gemini is een investeringsmaatschappij met de Bahama’s als postadres en een link naar het financieel imperium van Vladimir Antonov, inmiddels zo’n beetje de ‘huisfinancier’ van Saab.

De overeenkomst tussen Spyker Cars en Gemini heeft een looptijd van zes maanden. Spyker betaalt zeven procent rente op jaarbasis. In ruil voor de lening krijgt Gemini verder aandelen Saab,tegen een koers van 4,88 euro per aandeel. Mocht Gemini begin november niet zijn geld terug willen hebben maar opteren voor aandelen, dan zou het circa dertig procent van de aandelen Spyker in handen krijgen.

Als aanvulling op de lening van Gemini doet Saab een beroep op de Europese Investerings Bank ter hoogte van 29,1 miljoen euro. De fabrikant verwacht daar volgende week zekerheid over te hebben. In totaal komt via beide ‘hulplijnen’ 59,1 miljoen euro beschikbaar, volgens de fabrikant genoeg om de productie te herstarten. Saab Automobile wil dat binnen een week doen, wanneer met de toeleveranciers overeenkomst is over de aanvoerschema’s.

Het merk wil de gevolgen van de recente productiestop tot een minimum beperken en de uitlevering van bestaande en nieuwe orders naar klanten en dealers verbeteren. Terwijl de productie weer op gang komt, gaan Saab Automobile en moederbedrijf Spyker op zoek naar financiële bronnen voor de middellange en lange termijn.

In een persbericht "verontschuldigt" Victor Muller, de ceo van Spyker en bestuursvoorzitter van Saab Automobile, zich bij zijn "toegewijde medewerkers, leveranciers, dealers en klanten voor de onderbrekingen van de afgelopen week."