Blackberry wil automarkt op, wordt concurrent TomTom

Research in Motion, het Canadese bedrijf achter de Blackberry, ziet grote kansen op de automarkt.

Research in Motion (RIM) lijdt onder de concurrentie met de iPhone en iPad van Apple en zoekt daarom andere kansen om zijn mobiele internettechnologie beter te gelde te maken: op de automarkt. Afgelopen jaar kocht RIM het bedrijf QNX Software, dat zich al specifiek op de automarkt richt en onder meer General Motors, BMW en Toyota als klanten heeft.

De software van QNX wordt gebruikt voor de PlayBook-tablet en toekomstige generaties van de Blackberry. RIM hoopt hiermee een leidende positie te krijgen op de markt van geïntegreerde internettoepassingen in de auto, zo meldt zakenkrant The Wall Street Journal.

Idee is om tablets in auto’s te integreren waarmee je ook kunt emailen, muziek luisteren en spelletjes kunt spelen. Zowel voorin als achterin de auto.

De interesse van RIM voor de automarkt gaat het moeilijker maken voor TomTom, dat de markt voor losse navigatiekastjes ziet krimpen en zich sterker op de automarkt richt met ingebouwde kastjes.

In het eerste kwartaal van 2011 groeide de automotive omzet met 53 procent, vergeleken met een jaar eerder. Wel haalt TomTom uit samenwerkingen met autofabrikanten, zoals Renault, nog relatief weinig omzet. Het gaat om iets meer dan eenvijfde van het totaal.

(The Wall Street Journal/Z24)

Blackberry wil automarkt op, wordt concurrent TomTom - Automobielmanagement.nl

Blackberry wil automarkt op, wordt concurrent TomTom

Research in Motion, het Canadese bedrijf achter de Blackberry, ziet grote kansen op de automarkt.

Research in Motion (RIM) lijdt onder de concurrentie met de iPhone en iPad van Apple en zoekt daarom andere kansen om zijn mobiele internettechnologie beter te gelde te maken: op de automarkt. Afgelopen jaar kocht RIM het bedrijf QNX Software, dat zich al specifiek op de automarkt richt en onder meer General Motors, BMW en Toyota als klanten heeft.

De software van QNX wordt gebruikt voor de PlayBook-tablet en toekomstige generaties van de Blackberry. RIM hoopt hiermee een leidende positie te krijgen op de markt van geïntegreerde internettoepassingen in de auto, zo meldt zakenkrant The Wall Street Journal.

Idee is om tablets in auto’s te integreren waarmee je ook kunt emailen, muziek luisteren en spelletjes kunt spelen. Zowel voorin als achterin de auto.

De interesse van RIM voor de automarkt gaat het moeilijker maken voor TomTom, dat de markt voor losse navigatiekastjes ziet krimpen en zich sterker op de automarkt richt met ingebouwde kastjes.

In het eerste kwartaal van 2011 groeide de automotive omzet met 53 procent, vergeleken met een jaar eerder. Wel haalt TomTom uit samenwerkingen met autofabrikanten, zoals Renault, nog relatief weinig omzet. Het gaat om iets meer dan eenvijfde van het totaal.

(The Wall Street Journal/Z24)