Saab’s directeur Communicatie, de Nederlander Eric Geers, heeft dat gezegd tegen de Zweedse tv-zender SVT Västnytt. Volgens Geers is er geen sprake van een faillissement of reorganisatie van Saab.

Intussen zinspeelt de belangrijkste vakbond in Zweden, IF Metall, wel degelijk op het aanvragen van een faillissement. Zo ver is het nog niet, maar het geduld bij de bond lijkt op te raken, zeker nadat vanmorgen bekend werd dat Saab de salarissen niet meer kan betalen. Saab heeft waarschijnlijk ruim een week de tijd om zijn loonbetalingen op orde te brengen, voor het echt in bankroetgevaar komt. IF Metall, meldt dat het een betalingsaanmaning aan Saab voorbereidt. Zodra die vordering bij de autoproducent binnen is, heeft het bedrijf bij wet zeven dagen om erop te reageren en alsnog de lonen uit te betalen. "Blijft het stil, dan zullen we ons beraden over het aanvragen van het faillissement voor Saab", aldus een woordvoerder van de vakbond. Zelfs als de vakbond vandaag nog de betalingsaanmaning verstuurt, duurt het waarschijnlijk tot na het weekeinde voor die binnen is. De Zweden vieren namelijk vanaf donderdagnamiddag de langste dag (Midzomer). Veel bedrijven en dienstverleners zijn daardoor dicht tot maandag.

Van de circa vijftienhonderd Saab-medewerkers die vandaag geen loon ontvingen, zijn er minstens duizend lid van IF Metall. Bij Saab werken in totaal 3.400 medewerkers, waarvan de laatste maandag hun salaris zouden moeten krijgen. Een woordvoerster van het autobedrijf zei donderdag niet te weten wanneer de lonen worden uitbetaald, maar dat Saab hard zoekt naar het benodigde geld. De enige manier voor werknemers van Saab om vanuit een staatsfonds salaris te ontvangen, is als de werkgever bankroet is verklaard.

Het zal weinig bevreemding wekken dat het aandeel Saab in een vrije val is beland.

Het aandeel Swedish Automobile werd donderdag door beleggers hard afgestraft. Op de Amsterdamse beurs kelderde de koers met 61,7 procent, om uit te komen op 0,94 euro per aandeel. Zo laag was de tegenwaarde van het aandeel nog nooit sinds Victor Muller c.q. Spyker de autofabrikant overnam van General Motors, begin 2010.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding