Het contract is goed voor ruim 68 miljoen euro en is daarmee voor de familiale groep uit het Belgische Koningshooikt het grootste contract ooit met een privébedrijf. Van Hool heeft meteen een primeur op zak, want tot nu toe waren dubbeldek bussen niet toegelaten voor langeafstandsvervoer op de Amerikaanse snelwegen. 

"We hebben hier samen met onze klant (Coach US; een dochter van Stagecoach, red.) vijf jaar aan gewerkt", zegt Filip Van Hool, de uitvoerend directeur van Van Hool. Van Hool heeft bovendien een akkoord met Stagecoach voor het onderhoud van de bussen, die elk 81 passagiers kunnen vervoeren, tegen 57 voor gewone bussen. 

Het onderhoud zal gebeuren in acht onderhoudscentra verspreid over de VS. Die heeft Van Hool samen met zijn exclusieve verdeler ABC Companies, waarin het een belang van 35 procent heeft. Filip Van Hool herhaalt zijn oproep om de loonkosten in België dringend te verlagen. "Anders moeten wij bepaalde productgroepen verhuizen naar het buitenland. We zijn daar al mee bezig", aldus de directeur. Zo liggen de loonkosten in België 12 tot 16 procent hoger dan in Nederland, merkt Van Hool op.