Luca de Meo is afkomstig van Fiat en Alfa Romeo en is tegenwoordig marketingbaas van het VW-concern. Hij is bezorgd over waardeverlies van de auto in de maatschappij. "Wij moeten daar met z’n allen samen tegen vechten. Nog nooit was de kloof tussen de kansen en de uitdagingen zo groot als nu." Er is ook goed nieuws. "Steeds meer mensen op de wereld kunnen zich een auto veroorloven, en niet in de laatste plaats zullen veel vrouwen op de wereld voor ’t eerst de kans krijgen auto te kopen en te rijden." Daarop zou de branche zich nog nauwelijks hebben ingesteld.   

Volgens De Meo klopt ook de stelling dat jonge mensen hun interesse in de auto verliezen niet. Dat zou blijken uit een recente enquête van MTV: 52 procent van de jongeren zegt dat ze in principe geen auto meer nodig hebben maar 78 procent plant evenzogoed de aanschaf van een auto vroeger of later. En zestig procent geeft aan al een auto te bezitten. En het thema auto is nog steeds het meest bediscussieerde onderwerp op het internationale internet, heeft De Meo geteld. Er zouden jaarlijks 360 miljoen postings over de auto gaan.

Toch staat de autobranche voor een koerswisseling, voorspelt de Italiaanse VW-chef. "Of u bent waardevol voor de mensen, of u gaat ten onder." Hij denkt bij waardeverhoging aan innovatieve oplossingen die echt nuttig moeten zijn. Voor Volkswagen is het autonoom rijden van de auto een oplossing, weliswaar voor de verre toekomst maar het is wel degelijk realistisch. De autobranche moet volgens De Meo de drie grote zorgen van de klanten wegnemen: de kosten, de opstoppingen in het verkeer en het milieu. Bovendien denkt De Meo dat autofabrikanten op de lange termijn contentproviders zullen worden. Daaruit zou een interessant  businessmodel kunnen groeien, als het de autofabrikanten lukt voor de dataleverancies geld te vragen. "Wij zitten aan de knoppen", benadrukte De Meo. (bron: ANE)