"Wij anticiperen op een ietwat lager groeitempo voor de tweede helft van het jaar", aldus Ian Robertson, verkoopdirecteur bij BMW. Aanleiding is primair het afkoelen van de Chinese economie.  Het concern behaalde over de eerste 6 maanden van het jaar een verkooprecord van 833.366 auto’s, oftewel bijna 20 procent meer vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. In juni verkocht de groep 134.432 vierwielers van het merk BMW, waarmee de positie als ’s werelds grootste fabrikant van premiumauto’s werd behouden.

Het merk wordt echter op de hielen gezeten door aartsrivaal Daimler, eigenaar van Mercedes-Benz. Dit bedrijf verkocht vorige maand bijna 131.000 auto’s. Dat betekent een groei van 6,5 procent op jaarbasis. Ook Audi, de luxetak van Volkswagen, heeft een goede eerste helft achter de rug. In juni wist het bedrijf 99.263 Audi’s aan de man te brengen, hetgeen er 18,5 procent meer waren dan vorig jaar. 

In Nederland heeft BMW een prima maand achter de rug. In een stagnerende markt werden ruim 20 procent meer auto’s van het eigen label verkocht. De volumemodellen 1-/3-/5-serie zaten allemaal in de lift, evenals alle X types en de 6-/7-serie. Alleen de Z4 en de 5-serie GT hadden het moeilijk. Bij Mini verdubbelde de afzet bijna, van 253 naar 470 registraties. Dat komt niet alleen omdat de gewone modellen in trek blijven, maar ook doordat de Countryman goed aanslaat. Van deze cross-over werden vorige maand 161 exemplaren op kenteken gezet.