De omzet over het halve jaar steeg met een kwart naar bijna 78 miljard euro. De groep verkocht wereldwijd meer dan vier miljoen auto’s, veertien procent meer dan in 2010.

Volgens topman Winterkorn zijn de klinkende cijfers te danken aan het brede merkaanbod, de "toppositie" op het gebied van milieutechnologieën, de sterke financiële positie van het bedrijf en de toenemende aanwezigheid van de groepsmerken in de diverse delen van de wereld. "Dat zijn de belangrijkste concurrentievoordelen", aldus Martin Winterkorn in Wolfsburg. Overigens heeft ook het resultaat van Porsche in Stuttgart nu bijgedragen aan het groepsresultaat.
De Volkswagen Groep kon ook het operationele resultaat verdubbelen van 2,8 miljard euro in het eerste halfjaar van 2010 naar 6,1 miljard euro nu. Daaraan droeg het merk Volkswagen 2,1 miljard bij (vorig jaar 1,0 miljard) maar het leeuwendeel kwam wederom van dochtermerk Audi AG. Dat vergroote zijn afzet met dik vijftien procent en behaalde een operationele winst van 2,5 miljard euro – meer dan het dubbele van de 1,2 miljard euro in 2010.

Over het hele jaar genomen wil Volkswagen de omzet en het resultaat van 2010 overtreffen. Wel verwacht de concerntop de komende zes maanden wat mindere resultaten, door nadelige effecten van valutakoersen en hoge grondstofprijzen. Overigens is Winterkorn niet de enige automotive topman die met deze ‘voorspelling’ komt: de prognose wordt binnen de hele kring van autofabrikanten genoemd.   

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding