Het gaat om het digitale gebruik in bijvoorbeeld airbags, radio’s, stoelen en sloten. Hackers zouden auto’s kunnen ontgrendelen met een mobiele telefoon, een auto van afstand kunnen uitschakelen, de locatie van een bestuurder kunnen achterhalen, persoonlijke informatie van het Bluetooth kanaal stelen of het noodysteem in de auto kunnen blokkeren.
Omdat steeds meer functies in de auto digitaal worden afgehandeld, is de kans op kwaadwillige inbraak ook steeds groter, stelt McAfee. Het bedrijf trekt hierin de vergelijking met tablets en smarthphones, waarop ook steeds meer malware verschijnt. Volgens het bedrijf kan het hacken van een auto, of een bug (fout) in het digitale systeem veel grotere rampen teweeg brengen.
“het toenemende gebruik van digitale systemen in auto’s”
******************
t’ja, dit zal dan wel de prijs worden voor technologisch confort. Dus een computer in de wagen en uitgebreid AV systeem, en bijna klaar is Cees. H.W…
hoe serieus is deze kans, hoe groot is het risico 11 jaar geleden hadden we het risico dat niets meer zou werken. hele cursus voor moeten volgen. achteraf te gek voor woorden. ik maak ook iedere week wel 5 keer kans op een 100.000 euro of meer. maar binnenkort is dat volgens de wet afgelopen. bestaan er al voorbeelden dat de auto het niet meer doet via een hacker.