Een tiental Belgische toeleveranciers en dienstverleners aan de voertuigindustrie hebben acht verschillende hoofdvestigingen van Chinese autofabrikanten bezocht. "China is de grootste automarkt ter wereld en reeds 20 procent van de omzet van Europese toeleveranciers wordt in China gerealiseerd," zegt Bert Mons, directeur van de voertuigsector bij Agoria. Met de missie hoopten de Belgische technologiebedrijven nieuwe contracten in de wacht te slepen.

China houdt van auto’s, de cijfers liegen er niet om. Vorig jaar werden in de Volksrepubliek maar liefst 13,8 miljoen auto’s geproduceerd. En ook de autoverkoop in het land piekt als nooit tevoren. Een voorbeeld: toen tussen november 2008 en november 2009 de autoverkoop in de VS en Europa kelderde door de economische crisis, werden er in China juist 114% meer auto’s verkocht. China is ondertussen de grootste automarkt ter wereld. Daardoor vinden ook steeds meer Belgische bedrijven de weg naar deze belangrijke nieuwe groeimarkt.

De Belgische bedrijven die meereisden waren: Altreonic, AMS Belgium, Bekaert, Dakota Coatings, Delta Engineering, LMS International, Nanocyl, Punch Powertrain, ON Semiconductor en Umicore. Ook Flanders’ DRIVE, het Vlaams technologisch competentiecentrum voor de voertuigindustrie, nam aan deze missie deel.

Op het programma stond onder meer een gesprek met Geely, de huidige eigenaar van Volvo Cars, en dit in aanwezigheid van ZKH Prins Filip. Daarnaast werd de delegatie ook ontvangen bij Beijing Automotive, Greatwall, Brilliance, JAC, LIFAN Automobile, BYD Auto en Chery Automobile. "Een bewuste keuze," vertelt Mons, "want net deze constructeurs zoeken nog samenwerking met buitenlandse partners." De delegatie bezocht ook de fabriek van Punch Powertrain in Nanjing, waar recent een nieuwe productielijn werd ingehuldigd.

"Voor autobouwers is de Chinese automarkt een absolute noodzaak geworden. Om maar een voorbeeld te geven: Volkswagen verkocht in 2010 een derde van zijn productie in China," zegt Mons. "Het doel is contacten leggen en voor enkele deelnemers ook de bestaande contacten verder intensifiëren, met als finaal doel natuurlijk (nieuwe) contracten in de wacht slepen." Bijna twintig procent van de omzet van de Europese toeleveranciers wordt vandaag in China gerealiseerd. "Ook onze bedrijven mogen die kans niet laten liggen," besluit Mons.