Toen de besprekingen tussen de Chinese partijen en curator Guy Lofalk in de richting gingen van een complete overname constateerde Victor Muller dat men de zaak niet goed had doordacht. "Als de Chinezen zo’n groot aandeel in Saab nemen, zullen alle afspraken met GM, BMW, EIB en het Nationale Schuldkantoor van Zweden worden geschonden. Het gaat simpelweg niet door, het zal gewoonweg ophouden voor Saab."

Volgens Muller was er niet erg veel  kennis nodig om deze voorspelling te kunnen doen. "Ik heb de Chinezen de hele tijd gewaarschuwd dat ze iets willen dat er bij GM nooit doorheen komt. Nu moeten we weer terug naar de tekentafel."  Dit zou kunnen betekenen dat het originele plan weer wordt afgestoft. Daarin zouden de Chinezen partners worden in Swedish Automobile terwijl Victor Muller zelf vertrekt als partner.

Woordvoerder Jim Cain van GM zegt op Saabsunited over de zaak: "Toen Saab verkocht werd aan Spyker, hebben we onder meer technologielicenties geschreven en afspraken gemaakt over de leverancies van onderdelen. Die afspraken waren gebaseerd op een relatie met een business plan en ons begrip van de strategie [van Spyker] en hoe ze de kwestie van intellectueel  eigendom en onze kennis van het bouwen van een auto in de komende decennia zouden behandelen. We hebben als GM een duidelijke visie op dit gebied. Het heeft niets te maken met eventueel oud zeer richting Saab, het heeft te maken met het veiligstellen van ons intellectueel eigendom.  Licenties verstrekken aan Saab en Spyker (Swedish Automobile) is één ding. Maar hetzelfde doen aan een Chinees conglomeraat dat de bedoeling heeft er zoveel mogelijk kopieën van te maken en te verkopen, is een andere zaak.  Zoals we in onze verklaring hebben gesteld, willen we onder de juiste condities best doorgaan met het leveren van onderdelen en powertrains aan Saab. Maar als we het hebben over de Saab 9-4X (Cadillac SRX) en de licenties daarvoor, moeten we toch wel voorzichtig zijn. Dat kan ons in potentie schaden op alle markten in de wereld. We moeten in staat zijn controle te hebben over onze eigen technologie.  We willen er zo duidelijk mogelijk over zijn.  Hoe de zaak invloed heeft op de ontwikkelingen vanaf nu, is een zaak voor Saab en Pang Da en Youngman. Ons deel  is die van leverancier van onderdelen en technologie."  (bron:  saabsunited/ttela.se)