Een verrassing is dat niet. Porsche heeft begin september al aangekondigd dat het niet-gerealiseerde tijdschema voor het samengaan met Volkswagen negatief zou gaan uitwerken op de balans. Toen al besloten beide bedrijven dat de oorspronkelijke geplande fusie in 2011 niet meer zou worden gerealiseerd vanwege vele onopgeloste problemen, vooral met claims van boze aandeelhouders. Een geboekte last van 3,7 miljard euro betekent niet dat er in Stuttgart geen geld meer in de kas zit – het gaat om een rekenkundig effect. Als dat effect wordt weggelaten, zou Porsche SE een winst van 3,4 miljard hebben gemaakt.   

De achtergrond van het neveneffect is het volgende. Na de vijandige overnamestrijd met Volkswagen (Porsche wilde Volkswagen overnemen) tekenden de bedrijven uiteindelijk weer de vrede en ontwierp men onder leiding van de grote strateeg Ferdinand Piëch een plan waarmee Volkswagen de resterende aandelen van sportwagenfabrikant Porsche AG in handen zou kunnen krijgen en Volkswagen dus Porsche zou overnemen. Toentertijd had Volkswagen 49,9 procent van de aandelen Porsche AG in handen. Het is vastgelegd in contracten wanneer de partners clusters aandelen tegen welke prijs overdragen. Maar die aandelen moeten volgens balansregelgeving telkens op bepaalde tijdstippen worden gewaardeerd. Dat waarderen heeft bij Porsche SE voor 3,7 miljard euro negatief uitgewerkt maar bij Volkswagen was het effect juist positief met een plus van maar liefst 6,8 miljard euro. 

In de periode juli tot september heeft Porsche SE zijn schulden verder teruggebracht tot nog ongeveer anderhalf miljard euro. Porsche had na de mislukte overnamepoging van Volkswagen zichzelf met een schuld van elf miljard euro opgezadeld, wat de topmannen Wiedeking en Härter destijds de kop heeft gekost. Sinds 2009 is die schuld stukje bij beetje afgebouwd.