Toyota heeft gezegd dat zijn nettowinst in het kwartaal juli-september ruim achttien procent is gedaald naar zo’n  tachtig miljard yen (750 miljoen euro).  Dat is aanmerkelijk lager dan de ruim honderd miljard yen die de analisten hadden voorspeld. De omzet kwam uit op 4.575 miljard yen (43 miljard euro).

De overstroming in Thailand komt in een extreem moeilijk jaar voor Toyota dat ernstig te leiden heeft gehad van de tsunami en aardbeving in eigen land. Bovendien staat de koers van de yen ten opzichte van de dollar bijzonder hoog waardoor het moeilijk concurreren is met merken als Hyundai en Volkswagen.  Toyota trok zijn winstvoorspelling voor dit jaar in, net als Honda,  omdat de overstroming in Thailand het onmogelijk maakt te voorspellen wanneer de productie weer op orde is. De overstromingen zullen in de periode 10 oktober tot 12 november een productieverlies van 150 duizend eenheden opleveren, denkt Toyota zelf.  Alle fabrieken in Thailand zijn gesloten en in de rest van de wereld hebben fabrieken te maken met een gebrek aan onderdelen.  Dat frustreert ook het plan van Toyota om de fabrieken in Japan en Noord-Amerika b            oven de normale capaciteit te laten draaien.  In Japan draaien de Toyota-fabrieken op zeventig tot tachtig procent van hun maximale capaciteit, in Noord-Amerika op negentig procent.

Toyota staat er overigens beter voor dan Honda, dat kostbare reparaties moet laten uitvoeren aan zijn overstroomde onderdelenfabriek in Thailand en de introductie van nieuwe modellen in de VS en Europa moet uitstellen.   De productie van Amerikaanse fabrieken zal hierdoor uitkomen op de helft van het geplande aantal.