Volgens de curator bevindt Saab zich op een doodlopende weg en is er geen hoop meer op een succesvolle herstructurering. ,,Het geld is op”, aldus Lofalk, die zei binnen enkele dagen met een besluit te komen. Saab had vorige week de lonen over november moeten betalen, maar is hiervoor afhankelijk van financiering uit China. De Chinese bedrijven Youngman en Pang Da krijgen vooralsnog geen toestemming van voormalig Saabeigenaar General Motors om Saab over te nemen, en komen dus ook niet met het geld over de brug.

Uit een e-mail-conversatie, waar Dagens Industri toegang tot had, blijkt dat Saabs eigenaar, Swedish Automobile, voor maandag 10.00 uur Nederlandse tijd aanvullende financieringen had moeten verstrekken om de herstructurering te kunnen voortzetten.

Intussen heeft Swedish Automobile stevige kritiek op Lofalk. In een brief aan Lofalk verwijt de president-commissaris van het moederbedrijf van Saab, Hans Hugenholtz, de curator dat hij zich te veel heeft bemoeid met de eigendomsstructuur van Saab in plaats van met de eigenlijke herstructurering. Lofalk verwerpt deze kritiek en stelt dat het normaal is dat een herstructurering gepaard gaat met eigendomsvragen als er sprake is van het aantrekken van nieuwe financieringen.