‘Saab zou gered zijn, in 2012 honderdduizend auto’s hebben gebouwd en winstgevend zijn geweest als de curator zich niet met de overname door de Chinese autobouwers Youngman en Pang Da had bemoeid,’ aldus Saabtopman Muller. ‘Toen Lofalk naar China ging, viel het allemaal uit elkaar. We hadden hem nooit moeten laten benoemen. Dat is een enorme vergissing geweest.’

Muller had geregeld dat de twee Chinese bedrijven voor 245 miljoen een belang van 55 procent in Saab konden kopen. ‘Helaas is hun voorgespiegeld dat honderd procent in Saab beter zou werken. Ze zijn zeer verkeerd geïnformeerd omdat dat grote problemen zou geven met General Motors, dat de technologie bezit. Ik heb ze dat gezegd – en ik heb gelijk gekregen.’

‘Vervolgens schermde de ‘briljante’ meneer Lofalk met een aandeelhouder die zestig procent wilde nemen, maar die nooit heeft bestaan. Daardoor bekoelde de relatie met GM enorm. Voordat hij erbij kwam, was de verhouding prima. Maar hij vertroebelde het water met wekelijks veranderende voorstellen.’