GM en Ford hebben allebei grote Europese organisaties en hebben beide gewaarschuwd voor het corroderende effect van incentives en kortingen nu wereldwijd de autoverkopen dalen als gevolg van de economische crisis. De grote producenten in Amerika hebben jarenlang grote verliezen geboekt door veel te veel korting te geven. Nadat de organisaties geherstructureerd waren en vele fabrieken gesloten, hanteren de Amerikaanse merken prijsdiscipline en ze maken niet langer meer auto’s dan ze kunnen verkopen.

Maar in Europa is de politieke druk om banen te behouden erg groot en de herstructureringen gaan langzaam. Er zijn nog maar twee fabrieken gesloten gedurende de crisis en alle volumeproducenten hebben nog overcapaciteit. "Europa is een moeilijke markt omdat zoveel van de herstructurering nog niet is uitgevoerd",  zegt Lewis Booth (cfo van Ford) in Financial Times. Booth verwacht dat de markt in Europa langzaam zal inkrimpen tot veertien tot vijftien miljoen eenheden in 2012. GM heeft aangegeven dat men de eerder gestelde target van break-even in 2011 niet heeft gehaald. En Ford verloor in Europa in het derde kwartaal 306 miljoen dollar (voor belastingen). Maar Ford zegt ook dat over het hele jaar 2011 gezien Ford of Europe winst zal boeken.

Jato Dynamics schat dat een derde deel van de prijs van een auto naar de dealer en/of de koper gaat in de vorm van incentives. "Als we naar 2012 kijken, zien we geen tekenen dat de markt verbetert. En Europese autofabrikanten lijken hun kortingbeleid te handhaven."

PSA Peugeot Citroën gaat in Europa zesduizend banen schrappen en gaat kostenreducties versneld doorvoeren, mede als gevolg van de prijsdruk op auto’s. Carlos Ghosn, topman van Renault Nissan,  zei in Detroit dat hij verwacht dat de verkoop in Europa dit jaar met drie procent zal dalen.