Afzet Renault inmiddels 43 procent buiten Europa

De Renault Groep heeft in 2011 wereldwijd ruim 2,7 miljoen auto’s verkocht, oftewel 95 duizend exemplaren (3,6%) meer dan in 2010. De verkoop buiten Europa steeg met ruim negentien procent en vormt nu 43 procent van de totale afzet, zo meldt de onderneming.

In Europa blijft Renault het op één na best verkochte merk (in de mix van personenauto’s en bedrijfswagens) met een marktaandeel van 8,6 procent. Voor het veertiende opeenvolgende jaar is de Renault Groep leider op de bedrijfswagenmarkt met een marktaandeel van 15,6 procent. Inmiddels is de eerste elektrische bestelauto van Renault verkozen tot ‘International Van of the Year 2012′ en die is ook al door negentien grote Franse bedrijven besteld (na een offerteronde die leidde tot 15,6 duizend orders).

De Renault Groep (dat is dus inclusief dochter Dacia) heeft in 2011 in Nederland 52,3 duizend auto’s verkocht, wat een marktaandeel van 9,17 procent opleverde. Het merk Renault eindigde hiermee derde op zowel de personenautomarkt als de bedrijfswagenmarkt. De Twingo heeft een grote bijdrage geleverd aan dit resultaat, want er werden in 2011 maar liefst 21,5 duizend exemplaren geregistreerd van dit model. Hiermee was de Twingo het best verkochte model in zijn segment en het op één na best verkochte model van 2011 überhaupt. Exportmarkten buiten Europa waar Renault het vorig jaar erg goed deed, waren Rusland (+ 40%), Turkije (+ 13%) en Zuid-Amerika (+ 10%). In Europa bleef de afzet nagenoeg gelijk (- 0,5%). Dacia laat een daling van 1,8 procent zien en dat is hoofdzakelijk te wijten aan problemen met de bevoorrading naar aanleiding van de Japanse tsunami. De maximale productiecapaciteit die vanaf september werd benut heeft de productievertraging van het eerste semester niet kunnen compenseren. De verkopen van Renault Samsung Motors daalden met 27 procent naar 118 duizend stuks.

 

Afzet Renault inmiddels 43 procent buiten Europa - Automobielmanagement.nl

Afzet Renault inmiddels 43 procent buiten Europa

De Renault Groep heeft in 2011 wereldwijd ruim 2,7 miljoen auto’s verkocht, oftewel 95 duizend exemplaren (3,6%) meer dan in 2010. De verkoop buiten Europa steeg met ruim negentien procent en vormt nu 43 procent van de totale afzet, zo meldt de onderneming.

In Europa blijft Renault het op één na best verkochte merk (in de mix van personenauto’s en bedrijfswagens) met een marktaandeel van 8,6 procent. Voor het veertiende opeenvolgende jaar is de Renault Groep leider op de bedrijfswagenmarkt met een marktaandeel van 15,6 procent. Inmiddels is de eerste elektrische bestelauto van Renault verkozen tot ‘International Van of the Year 2012′ en die is ook al door negentien grote Franse bedrijven besteld (na een offerteronde die leidde tot 15,6 duizend orders).

De Renault Groep (dat is dus inclusief dochter Dacia) heeft in 2011 in Nederland 52,3 duizend auto’s verkocht, wat een marktaandeel van 9,17 procent opleverde. Het merk Renault eindigde hiermee derde op zowel de personenautomarkt als de bedrijfswagenmarkt. De Twingo heeft een grote bijdrage geleverd aan dit resultaat, want er werden in 2011 maar liefst 21,5 duizend exemplaren geregistreerd van dit model. Hiermee was de Twingo het best verkochte model in zijn segment en het op één na best verkochte model van 2011 überhaupt. Exportmarkten buiten Europa waar Renault het vorig jaar erg goed deed, waren Rusland (+ 40%), Turkije (+ 13%) en Zuid-Amerika (+ 10%). In Europa bleef de afzet nagenoeg gelijk (- 0,5%). Dacia laat een daling van 1,8 procent zien en dat is hoofdzakelijk te wijten aan problemen met de bevoorrading naar aanleiding van de Japanse tsunami. De maximale productiecapaciteit die vanaf september werd benut heeft de productievertraging van het eerste semester niet kunnen compenseren. De verkopen van Renault Samsung Motors daalden met 27 procent naar 118 duizend stuks.