De strategische alliantie tussen beide autofabrikanten heeft haar gezonde basis onderstreept met mooie resultaten over het afgelopen financiële jaar. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 59,6 miljard euro en 2,4 miljard euro. Beide cijfers zijn boven verwachting. De nettowinst kwam uit op 1,7 miljard euro en in 2011 heeft de groep in totaal 4 miljoen voertuigen geproduceerd. De totaal beschikbare liquiditeit is sterk en ruim boven verwachting met 20,7 miljard euro. Als gevolg van de economisch onzekere periode in Europa op de korte termijn, verwacht de groep in 2012 de volgende resultaten: een omzet van 77 miljard euro, een bedrijfsresultaat van tussen de 3,8 en 4,5 miljard euro en een nettowinst van 1,2 à 1,5 miljard euro.

Bij Fiat zelf gaat het intussen minder goed. De Italianen hebben last van de moeilijke Europese markt en leden in 2012 een operationeel verlies. Fiatbaas Sergio Marchionne zei afgelopen woensdag dat een situatie waarin het geld door Chrysler wordt verdiend ‘geen oplossing voor de lange termijn’ is.

Fiat Industrial daarentegen noteerde  een verdubbeling van de nettowinst met 701 miljoen euro in 2011, tegen de 378 miljoen over 2010. Op de beurs stijgt het aandeel Fiat Industrial hierdoor aanzienlijk. Iveco, CNH en FPT Industrial zorgden voor een omzet van 24,3 miljard euro, een groei van 13,8%. CNH was goed voor 13,9 miljard (+16,7%), Iveco voor 9,6 miljard (+15,1%) en Fiat Powertrain Technologies Industrial voor 3,2 miljard (+33,3%). Fiat Industrial verwacht dat de omzet voor volgend jaar op minimaal 25 miljard zal uitkomen en een bedrijfsresultaat van tussen de 1,9 en 2,1 miljard euro, een nettowinst van rond de 0,9 miljard en een nettoschuld tussen de 1 en de 1,2 miljard euro.

Sergio Marchionne zei trots te zijn op deze resultaten, maar wees erop dat voor 2012 men weer met gebogen hoofd moet verder werken in deze onzekere tijden, wil men de beoogde resultaten kunnen halen voor het komende jaar.