"De NHTSA heeft 16 terugroepacties van BMW auto’s in 2010 onderzocht en vastgesteld dat de fabrikant het agentschap niet geïnformeerd heeft op de wijze zoals vastgelegd in de wet en dat de mankementen niet snel genoeg gemeld werden", zo luidt de toelichting op de beslissing van de NHTSA. De Amerikaanse federale wetgeving verplicht autofabrikanten om het agentschap binnen 5 werkdagen op de hoogte te brengen van mankementen en om snel over te gaan tot terugroepacties.

De NHTSA spreekt van 16 terugroepacties in 2010 met in totaal 338.700 voertuigen. In slechts 6 gevallen slaagde BMW er in om het agentschap op tijd op de hoogte te stellen van het aantal voertuigen dat terug moest. In 5 gevallen kon de fabrikant het verloop van de terugroepactie reconstrueren, zoals de Amerikaanse regering dat eist. Bovendien had BMW gemiddeld 30 dagen nodig om ontbrekende gegevens te achterhalen. Dat vindt de NHTSA te lang. Op het hoofdkantoor van BMW in München zegt men begrip te hebben voor de boetes. "We zijn ons er van bewust dat er dingen niet optimaal gelopen zijn en we hebben onze processen nu zo geoptimaliseerd, dat we kunnen voldoen aan de eisen die de overheden stellen", zo laat een woordvoerder van BMW weten.

Bron: Autointernationaal