Gehoopt wordt dat eind deze maand duidelijk zal zijn of er voor Saab een totaaloplossing komt, met hervatting van de autoproductie in Trollhättan. De curator laat weten dat Saab niet noodzakelijk naar de hoogste bieder gaat, maar naar de bieder met de beste toekomstplannen voor Saab, de schuldeisers en de regio aan het langste eind zal trekken.

Volgens mediaberichten zijn bij de geïnteresseerden de Chinese autobouwer Youngman (die 269 miljoen euro over zou hebben voor Saab), alsook bedrijven uit Turkije en India. Ook de naam van BMW wordt genoemd; althans een bedrijf uit München en aangezien er in deze stad geen andere autofabrikanten hun hoofdzetel hebben, is de conclusie snel getrokken. Bovendien zijn er al contacten tussen Saab en BMW, omdat Victor Muller vorig jaar met de Duitsers een overeenkomst sloot over de levering van motoren (zie foto).

BMW zou modellen onder Saab label willen bouwen op eenzelfde platform als dat van de volgende generatie Mini/1-serie. Dit betekent voorwielaandrijving en concentratie op het B/C-segment (met een uitloop naar het D-segment). En dat hoeft helemaal niet verkeerd te zijn, want de downsizing trend zet gestaag door, de jongste 9-5 was voor Zweedse begrippen eigenlijk te groot en er wordt al jaren uitgekeken naar een moderne interpretatie van de 92/93/96, als Scandinavisch alternatief voor de Audi A1 en de Citroën DS3.

BMW weet als geen ander hoe zij een automerk moet reanimeren. Mini en Rolls-Royce zijn daarvan het levende bewijs. Met MG Rover ging het officieel mis, maar dat lag niet aan de kwaliteiten van de Rover 75 of aan de onder regie van BMW ontwikkelde Range Rover. BMW zal zelf nooit met een voorwiel aangedreven 3-serie kunnen komen, maar via een nieuwe 9-3 een dergelijke auto wel kunnen aanbieden.

Saab, dat nu voor een prikkie te koop staat, heeft de afgelopen 2 jaar bewezen een zeer trouw en gemotiveerd klantenbestand te hebben die voor hun merk door het vuur gaan. Zoiets is goud waard. Bovendien is uit onderzoek gebleken dat als Saab definitief het loodje legt, de klanten primair bij Volvo en Audi terecht zullen komen; deze concurrenten kan BMW de pas afsnijden door zelf een overnamebod te doen. Voor een kink in de kabel zou evenwel Volkswagen kunnen zorgen, dat de controle heeft over Scania. En deze truckfabrikant heeft de rechten op de merknaam Saab in handen.

Bron: Autointernationaal