Ford gaat voor agressieve expansie op Chinese markt

Ford heeft op vrijdag zijn vierde assemblagefabriek voor personenauto’s in China geopend. Het bedrijf wil hiermee inzetten op een agressieve expansie op de lokale Chinese markt.

De nieuwe fabriek in de zuidwestelijke stad Chongqing heeft 490 miljoen dollar gekost en zal in eerste instantie de nieuwe Focus gaan produceren. In de fabriek kunnen 150.000 auto’s per jaar worden gebouwd, wat de totale output van Ford’s Chinese joint venture, Changan Ford Mazda Automobile genaamd, naar 600.000 voertuigen per jaar brengt. De opening van de assemblagefabriek in Chongqing is een cruciale stap in Ford’s aangegeven plannen om in China voor eind 2015 in totaal 15 nieuwe modellen te introduceren. Ford zegt dat Chongqing, gebaseerd op productiecapaciteit, voor het bedrijf het op tweede grootste industriële centrum in de wereld gaat worden na Michigan. Er zijn in Chongqing nóg 2 assemblagefabrieken in aanbouw.

Op vrijdag maakte Ford voor het eerst details bekend over de verdere plannen. In een verklaring tegenover The Wall Street Journal zegt Ford dat in de fabrieken in Chongqing 6 verschillende soorten auto’s kunnen worden geproduceerd. Joe Hinrichs, Ford’s directeur voor Azië-Pacific en Afrika, zei vorige week in een interview dat de productiecapaciteit in China helemaal besteed zal worden aan de lokale, Chinese markt. "De capaciteit zal deze markt en de mogelijkheid om het marktaandeel te vergroten hier ten goede komen". aldus Hinrichs. Ford is een laatkomer op de Chinese markt en heeft hard moeten werken om te proberen concurrenten als General Motors en Volkswagen in te halen. De verkoopcijfers van Ford stegen de afgelopen jaren minder dan die van de genoemde rivalen. Hinrichs verklaarde dat dit kwam door het introduceren van te weinig nieuwe modellen. Daarnaast groeide de Chinese automarkt slechts 2,5 procent in 2011 in vergelijking met 46 procent in 2009 en 32 procent in 2010. Dit komt onder meer door het recentelijke opheffen van de stimuleringsmaatregelen van de Chinese overheid voor de verkoop van auto’s. Henrichs verwacht wel dat voor de rest van dit decennium de Chinese markt zal groeien met gemiddeld ongeveer 5 procent per jaar.

Bron: Autointernationaal

Ford gaat voor agressieve expansie op Chinese markt - Automobielmanagement.nl

Ford gaat voor agressieve expansie op Chinese markt

Ford heeft op vrijdag zijn vierde assemblagefabriek voor personenauto’s in China geopend. Het bedrijf wil hiermee inzetten op een agressieve expansie op de lokale Chinese markt.

De nieuwe fabriek in de zuidwestelijke stad Chongqing heeft 490 miljoen dollar gekost en zal in eerste instantie de nieuwe Focus gaan produceren. In de fabriek kunnen 150.000 auto’s per jaar worden gebouwd, wat de totale output van Ford’s Chinese joint venture, Changan Ford Mazda Automobile genaamd, naar 600.000 voertuigen per jaar brengt. De opening van de assemblagefabriek in Chongqing is een cruciale stap in Ford’s aangegeven plannen om in China voor eind 2015 in totaal 15 nieuwe modellen te introduceren. Ford zegt dat Chongqing, gebaseerd op productiecapaciteit, voor het bedrijf het op tweede grootste industriële centrum in de wereld gaat worden na Michigan. Er zijn in Chongqing nóg 2 assemblagefabrieken in aanbouw.

Op vrijdag maakte Ford voor het eerst details bekend over de verdere plannen. In een verklaring tegenover The Wall Street Journal zegt Ford dat in de fabrieken in Chongqing 6 verschillende soorten auto’s kunnen worden geproduceerd. Joe Hinrichs, Ford’s directeur voor Azië-Pacific en Afrika, zei vorige week in een interview dat de productiecapaciteit in China helemaal besteed zal worden aan de lokale, Chinese markt. "De capaciteit zal deze markt en de mogelijkheid om het marktaandeel te vergroten hier ten goede komen". aldus Hinrichs. Ford is een laatkomer op de Chinese markt en heeft hard moeten werken om te proberen concurrenten als General Motors en Volkswagen in te halen. De verkoopcijfers van Ford stegen de afgelopen jaren minder dan die van de genoemde rivalen. Hinrichs verklaarde dat dit kwam door het introduceren van te weinig nieuwe modellen. Daarnaast groeide de Chinese automarkt slechts 2,5 procent in 2011 in vergelijking met 46 procent in 2009 en 32 procent in 2010. Dit komt onder meer door het recentelijke opheffen van de stimuleringsmaatregelen van de Chinese overheid voor de verkoop van auto’s. Henrichs verwacht wel dat voor de rest van dit decennium de Chinese markt zal groeien met gemiddeld ongeveer 5 procent per jaar.

Bron: Autointernationaal