Brightwell: “GM wil Saab kapot hebben”

De overname van het failliete Zweedse automerk Saab door de Turkse investeerder Brightwell Holdings is gestrand op een ‘nee’ van het Amerikaanse General Motors.

Dat meldt woordvoerder Zamier Ahmed van Brightwell: "Alles was geregeld en we waren in afwachting van het antwoord van General Motors. Dat veranderde de standpunten echter op het laatste moment. Ik heb nog nooit zulk gedrag meegemaakt van zo’n groot bedrijf", vertelt een emotionele Achmed. "General Motors wil Saab kapot hebben", zo voegt hij er met een kennelijk begrip aan realiteitszin aan toe.

De investeerder zou van plan zijn geweest om Saab zo veel mogelijk in originele staat terug te brengen en met enkele duizenden werknemers over 2 jaar 200.000 voertuigen te produceren. Hoeveel Brightwell op tafel wilde leggen voor Saab, is niet bekendgemaakt, maar het zou om honderden miljoenen dollars gaan. Het bedrijf was in onderhandeling over technologie die cruciaal is voor het automerk en over het voeren van de modellen 9-3, 9-5 en de 9-4X. Maar de gesprekken hebben dus nergens toe geleid: "General Motors zei geen ‘nee’, maar gaf een onbevredigend antwoord. Achmed dacht met enkele kleine aanpassingen de productie in de Trollhättan fabriek weer te kunnen herstarten.

Saab is eigendom van het Nederlandse Swedish Automobile, maar General Motors is eigenaar van de technologie van de huidige modellen. Zonder Amerikaanse toestemming kunnen overnamekandidaten de licenties op de Saab knowhow niet gebruiken om snel door te starten met de autoproductie.

Bron: FD / Autointernationaal

Brightwell: “GM wil Saab kapot hebben” - Automobielmanagement.nl

Brightwell: “GM wil Saab kapot hebben”

De overname van het failliete Zweedse automerk Saab door de Turkse investeerder Brightwell Holdings is gestrand op een ‘nee’ van het Amerikaanse General Motors.

Dat meldt woordvoerder Zamier Ahmed van Brightwell: "Alles was geregeld en we waren in afwachting van het antwoord van General Motors. Dat veranderde de standpunten echter op het laatste moment. Ik heb nog nooit zulk gedrag meegemaakt van zo’n groot bedrijf", vertelt een emotionele Achmed. "General Motors wil Saab kapot hebben", zo voegt hij er met een kennelijk begrip aan realiteitszin aan toe.

De investeerder zou van plan zijn geweest om Saab zo veel mogelijk in originele staat terug te brengen en met enkele duizenden werknemers over 2 jaar 200.000 voertuigen te produceren. Hoeveel Brightwell op tafel wilde leggen voor Saab, is niet bekendgemaakt, maar het zou om honderden miljoenen dollars gaan. Het bedrijf was in onderhandeling over technologie die cruciaal is voor het automerk en over het voeren van de modellen 9-3, 9-5 en de 9-4X. Maar de gesprekken hebben dus nergens toe geleid: "General Motors zei geen ‘nee’, maar gaf een onbevredigend antwoord. Achmed dacht met enkele kleine aanpassingen de productie in de Trollhättan fabriek weer te kunnen herstarten.

Saab is eigendom van het Nederlandse Swedish Automobile, maar General Motors is eigenaar van de technologie van de huidige modellen. Zonder Amerikaanse toestemming kunnen overnamekandidaten de licenties op de Saab knowhow niet gebruiken om snel door te starten met de autoproductie.

Bron: FD / Autointernationaal