In de eerste editie van ‘The World’s Top 100 Internet Automotive Websites’ heeft het onderzoeksbureau Autobiz de bedrijfsprofielen van deze winstgevende websites geanalyseerd. In de afgelopen tien jaar is internet het primaire verkoopkanaal voor occasions geworden in alle belangrijke ontwikkelde markten. Volgens onderzoek van bureau Autobiz zijn er wereldwijd meer dan tweehonderdduizend autobedrijven die van de sites gebruik maken. Het zou gaan om een omzet van zo’n twee miljard dollar voor de uitgevers van de sites. 

Traditioneel is er sprake van een verregaand gefragmenteerde markt, met twee typen van partijen die de lokale markten domineren: de gespecialiseerde verticale autosites  (in Nederland bijvoorbeeld Autotrader.nl of Autotrack.nl) en de traditioneel horizontale spelers zoals Speurders.nl.  In de laatste jaren hebben de interessante business-modellen en de goede winstgevendheid ervoor gezorgd dat  multinationals via acquisities hun posities hebben versterkt. Denk aan eBay, die naast zijn eigen horizontale site eBay.com ook toonaangevende verticale sites in Nederland en Duitsland beheert en ook nog eens de Nederlandse horizontale kampioen Marktplaats.nl overnam.  Anderzijds ontstonden er nieuwe mediagiganten zoals het Noorse Schibsted die op het punt staat wereldmarktleider te worden met horizontale merken als Leboncoin.fr en Blocket.se of Subito.it. Zowel eBay als Schibsted zijn actief op vier continenten en hebben alleen in de automotive markt meer dan veertigduizend klanten onder de autobedrijven elk.  Andere verticale specialisten zijn meer geografisch gericht.  Met zijn dochterbedrijf AutoScout24, is Deutsche Telekom marktleider in autoadvertenties (zoekertjes) in Europa, met 35 duizend professionele klanten op  acht markten. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding