Mazda overweegt productiestop in VS

Mazda, dat in financieel zwaar weer verkeert , overweegt om te stoppen met de productie van auto’s in de VS.

Het gaat niet goed met Mazda: voor het vierde jaar op rij verwacht het Japanse merk verlies te lijden, namelijk ruim 900 miljoen euro over het fiscale jaar 2011/2012. Dat klinkt tegenstrijdig want juist de dure yen maakt export vanuit het eigen land onrendabel. Maar het enige model dat op Amerikaanse bodem wordt geproduceerd is de ‘6’ en die laat zich moeizaam verkopen. Mazda denkt niet dat de situatie wezenlijk veranderd als volgend jaar de opvolger wordt gepresenteerd. De Japanners zetten hun kaarten liever in op een nieuwe fabriek in Mexico waar modellen geproduceerd kunnen worden die niet te duur zijn voor de lokale markt en landen in Latijns Amerika: de ‘2’, de ‘3’ en eventueel de ‘CX-5’. Mazda wil ook kijken naar nieuwe productielijnen in China en Rusland. De ‘2’ wordt sinds korte tijd al gemaakt in Vietnam.

Daarnaast zoekt Mazda samenwerking met andere fabrikanten. Men denkt zelf een aantrekkelijke partner te zijn vanwege de innovatieve Skyactive technologie voor het zuiniger maken van auto’s. Maar vooralsnog hebben zich nog geen serieuze kandidaten gemeld. Sergio Marchionne, de topman van Fiat/Chrysler, heeft weliswaar aangegeven samenwerking met Mazda (of Suzuki) wel te zien zitten, maar de Italiaan prefereert een complete fusie boven een vrijblijvend partnerschap op deelterreinen zoals de Japanners voor ogen staat.

Bron: Autointernationaal

Mazda overweegt productiestop in VS - Automobielmanagement.nl

Mazda overweegt productiestop in VS

Mazda, dat in financieel zwaar weer verkeert , overweegt om te stoppen met de productie van auto’s in de VS.

Het gaat niet goed met Mazda: voor het vierde jaar op rij verwacht het Japanse merk verlies te lijden, namelijk ruim 900 miljoen euro over het fiscale jaar 2011/2012. Dat klinkt tegenstrijdig want juist de dure yen maakt export vanuit het eigen land onrendabel. Maar het enige model dat op Amerikaanse bodem wordt geproduceerd is de ‘6’ en die laat zich moeizaam verkopen. Mazda denkt niet dat de situatie wezenlijk veranderd als volgend jaar de opvolger wordt gepresenteerd. De Japanners zetten hun kaarten liever in op een nieuwe fabriek in Mexico waar modellen geproduceerd kunnen worden die niet te duur zijn voor de lokale markt en landen in Latijns Amerika: de ‘2’, de ‘3’ en eventueel de ‘CX-5’. Mazda wil ook kijken naar nieuwe productielijnen in China en Rusland. De ‘2’ wordt sinds korte tijd al gemaakt in Vietnam.

Daarnaast zoekt Mazda samenwerking met andere fabrikanten. Men denkt zelf een aantrekkelijke partner te zijn vanwege de innovatieve Skyactive technologie voor het zuiniger maken van auto’s. Maar vooralsnog hebben zich nog geen serieuze kandidaten gemeld. Sergio Marchionne, de topman van Fiat/Chrysler, heeft weliswaar aangegeven samenwerking met Mazda (of Suzuki) wel te zien zitten, maar de Italiaan prefereert een complete fusie boven een vrijblijvend partnerschap op deelterreinen zoals de Japanners voor ogen staat.

Bron: Autointernationaal