EU-commissaris voor industrie en ondernemerschap Antonio Tajani, stelt voor om de administratieve formaliteiten bij de invoer van een tweedehands auto door verhuizing of voor de handel fors te verminderen. Ook technische keuringen zouden tot het verleden moeten gaan behoren.

De autoriteiten moeten gegevens over auto’s gaan uitwisselen. Daardoor worden extra technische controles overbodig en wordt de registratie van een gestolen auto in een ander land bemoeilijkt.

Verder mogen EU-burgers die tijdelijk in een ander land verblijven voor bijvoorbeeld een langdurige vakantie of die een auto van hun werkgever hebben in een ander EU-land, deze zonder nieuwe registratie blijven gebruiken, als het aan de Commissie ligt.

Burgers die definitief verhuizen naar een ander EU-landen en hun auto meenemen, krijgen dan een standaard-termijn van zes maanden om hun auto in het nieuwe land te registreren. Nu varieert die termijn nog van ‘onmiddellijk’ tot drie maanden.

De Commissie verwacht dat de nieuwe regels, die nu aan de ministers van vervoer en het Europees Parlement worden voorgelegd, ook gunstig zijn voor verhuurbedrijven die hun vloot flexibeler in heel Europa kunnen inzetten zonder telkens de registratieformaliteiten te vervullen. Huurauto’s kunnen dan in de zomer dienst doen aan de Middellandse Zee en in de winter in de Alpen.

 ‘Daardoor zou de prijs van huurauto’s moeten dalen’, stelt de Commissie. ‘De hele economie zal er wel bij varen, vooral de toeristische sector’, aldus Tajani. De Commissie schat de besparing dankzij de nieuwe regels op ‘minstens € 1,5 mrd’. Er worden jaarlijks ongeveer 3,5 mln auto’s, bussen, vrachtwagens en bestelauto’s de grens overgebracht om in een andere lidstaat te worden geregistreerd. In totaal rijden er in de EU 300 mln voertuigen rond.

Bron: FD