In Q1 vertrokken dit jaar precies 82.125 occasions vanuit Nederland naar veelal Oost-Europese landen. In het eerste kwartaal van 2011 waren dat er nog 63.600. De toename betreft onder meer veel jonge occasions. Zoals bekend kan bij export van jonge auto’s (van na oktober 2006) de resterende BPM teruggevorderd worden, waardoor ‘onze’ kwalitatief goede occasions ook nog eens voor aantrekkelijke prijzen verhandeld kunnen worden. Aumacon verwacht dat dit jaar zo’n 350 duizend occasions ons land zullen verlaten.

Meest geëxporteerde merk is Opel, dat in deze sector een marktaandeel van dertien procent heeft. Volkswagen en Toyota volgen met een aandeel van resp. 11,6 en 7,2 procent. Dat het echter niet alleen om jonge auto’s gaat, wordt nog eens bevestigd door de klimmende cijfers voor het merk Daewoo. Dit bijna vergeten merk zag de occasionexport in Q1 vervijfvoudigen en is nu de nummer achttien in het merkenrijtje, nog voor Skoda en Kia.

Twee modellen springen er uit als most wanted: de Opel Astra en de Volkswagen Golf. Van beide merken zijn ook de Astra Wagon en de Passat Variant veelgevraagd door buitenlandse afnemers.  

Meer cijfers op www.aumacon.nl 

 

Occasionexport

   
 

periode: Q1

     
   

2012

2011

% +/-

1

Opel

10.668

7.332

+45,5%

2

Volkswagen

9.498

8.519

+11,5%

3

Toyota

5.910

4.927

+20,0%

4

Renault

5.472

4.927

+11,1%

5

Peugeot

5.026

4.363

+15,2%

6

Ford

4.303

3.728

+15,4%

7

Nissan

3.912

2.899

+34,9%

8

Mercedes-Benz

3.801

3.112

+22,1%

9

Mazda

3.507

1.882

+86,3%

10

BMW

3.388

1.692

+100,2%

 

totale markt

82.125

63.600

+29,1%

         
         
 

Bron: VWE; bewerking: AUMACON