Audi maakt ‘high performance’ fiets

Op het Wörthersee-evenement voor Audi-, Volkswagen-, SEAT- en Skoda-fans presenteert Audi de e-bike Wörthersee. Deze high-performance e-bike is zeer geschikt voor sport- én ‘trick’-gebruik.

Voor het design van de e-bike Wörthersee heeft Audi gebruik gemaakt van principes uit de autosport. Het frame is compact en kent een laag zwaartepunt. De lithium-ion batterij is in het frame geïntegreerd. Het opladen ervan duurt 2,5 uur. Voor langere trips kan een tweede batterij worden meegenomen – het wisselen van de batterijen is zeer eenvoudig. De 2,3 kW sterke elektromotor is op het laagst mogelijke punt in het frame geplaatst. Hij levert een maximale trekkracht van 250 Nm op het achterwiel. Zonder de elektrische componenten weegt de e-bike elf kilogram. De vermogens-gewichtverhouding komt daarmee uit op 9 kg/kW (7 kg/pk).

Het frame en de swingarm waaraan het achterwiel is bevestigd, zijn gemaakt van lichtgewicht met koolstofvezel versterkte kunststof. Ook de 26-inch wielen in ‘blade-design’ zijn van dit materiaal gemaakt. De brede en vlakke spaken van de wielen zorgen ervoor dat de kracht van de pedalen optimaal wordt overgebracht. Het frame is afgewerkt met een doorlopende LED-lichtstrip. Als de e-bike wordt gebruikt voor extreme stunts, kan het zadel zo laag worden gezet dat hij naadlos overloopt in het frame. Na een druk op de knop komt het zadel automatisch weer omhoog voor een comfortabelere zitpositie.

De verschillende rijmodi en een groot aantal ander functies, kunnen worden ingesteld/bediend via het touchscreen. De mobiele telefoon van de berijder is via WLAN aan de fietscomputer te koppelen. Bij de start van een rit wordt op deze manier bijvoorbeeld automatisch de startvergrendeling uitgeschakeld. Videobeelden van de trip of de trick die via de helmcamera worden opgenomen, kunnen in real time worden geüpload naar bijvoorbeeld Facebook. Ook de ‘status’ van vrienden wordt op dit display weergegeven. Elke trick die met de e-bike Wörthersee wordt uitgevoerd, levert punten op. Via internet is zo een competitie met andere berijders aan te gaan. De berijder van Audi’s innovatieve e-bike heeft de keuze uit vijf rijmodi. In ‘Pure’-modus komt het uitsluitend aan op de spierkracht van de berijder. ‘Pedelec’ staat voor ondersteuning door de elektromotor. In deze modus zijn snelheden tot 80 km/h mogelijk en de actieradius bedraagt dan 50-70 km. In ‘eGrip’-modus wordt uitsluitend de elektromotor ingezet. De topsnelheid in deze stand bedraagt vijftig kilometer per uur. De berijders kan schakelen door middel van een ‘gripshift’ ofwel een in de handgreep geïntegreerde bediening van de versnelling. De gewenste kracht van de elektromotor is in te stellen via de fietscomputer.

De Audi e-bike Wörthersee heeft ook twee ‘wheelie-modi’, die de berijder ondersteunen als er wheelies worden gemaakt of als er uitsluitend op het achterwiel wordt gereden. In de ‘Power Wheelie-modus is de gewenste wheeliehoek in te stellen. Bovendien zorgt de gerichte inzet van de elektromotor ervoor dat de fiets altijd in balans blijft. De berijder kan de snelheid op dat moment zelf beïnvloeden. Tot slot is er een ‘Traningsmodus’ voor trainingsdoeleinden.

Audi maakt ‘high performance’ fiets - Automobielmanagement.nl

Audi maakt ‘high performance’ fiets

Op het Wörthersee-evenement voor Audi-, Volkswagen-, SEAT- en Skoda-fans presenteert Audi de e-bike Wörthersee. Deze high-performance e-bike is zeer geschikt voor sport- én ‘trick’-gebruik.

Voor het design van de e-bike Wörthersee heeft Audi gebruik gemaakt van principes uit de autosport. Het frame is compact en kent een laag zwaartepunt. De lithium-ion batterij is in het frame geïntegreerd. Het opladen ervan duurt 2,5 uur. Voor langere trips kan een tweede batterij worden meegenomen – het wisselen van de batterijen is zeer eenvoudig. De 2,3 kW sterke elektromotor is op het laagst mogelijke punt in het frame geplaatst. Hij levert een maximale trekkracht van 250 Nm op het achterwiel. Zonder de elektrische componenten weegt de e-bike elf kilogram. De vermogens-gewichtverhouding komt daarmee uit op 9 kg/kW (7 kg/pk).

Het frame en de swingarm waaraan het achterwiel is bevestigd, zijn gemaakt van lichtgewicht met koolstofvezel versterkte kunststof. Ook de 26-inch wielen in ‘blade-design’ zijn van dit materiaal gemaakt. De brede en vlakke spaken van de wielen zorgen ervoor dat de kracht van de pedalen optimaal wordt overgebracht. Het frame is afgewerkt met een doorlopende LED-lichtstrip. Als de e-bike wordt gebruikt voor extreme stunts, kan het zadel zo laag worden gezet dat hij naadlos overloopt in het frame. Na een druk op de knop komt het zadel automatisch weer omhoog voor een comfortabelere zitpositie.

De verschillende rijmodi en een groot aantal ander functies, kunnen worden ingesteld/bediend via het touchscreen. De mobiele telefoon van de berijder is via WLAN aan de fietscomputer te koppelen. Bij de start van een rit wordt op deze manier bijvoorbeeld automatisch de startvergrendeling uitgeschakeld. Videobeelden van de trip of de trick die via de helmcamera worden opgenomen, kunnen in real time worden geüpload naar bijvoorbeeld Facebook. Ook de ‘status’ van vrienden wordt op dit display weergegeven. Elke trick die met de e-bike Wörthersee wordt uitgevoerd, levert punten op. Via internet is zo een competitie met andere berijders aan te gaan. De berijder van Audi’s innovatieve e-bike heeft de keuze uit vijf rijmodi. In ‘Pure’-modus komt het uitsluitend aan op de spierkracht van de berijder. ‘Pedelec’ staat voor ondersteuning door de elektromotor. In deze modus zijn snelheden tot 80 km/h mogelijk en de actieradius bedraagt dan 50-70 km. In ‘eGrip’-modus wordt uitsluitend de elektromotor ingezet. De topsnelheid in deze stand bedraagt vijftig kilometer per uur. De berijders kan schakelen door middel van een ‘gripshift’ ofwel een in de handgreep geïntegreerde bediening van de versnelling. De gewenste kracht van de elektromotor is in te stellen via de fietscomputer.

De Audi e-bike Wörthersee heeft ook twee ‘wheelie-modi’, die de berijder ondersteunen als er wheelies worden gemaakt of als er uitsluitend op het achterwiel wordt gereden. In de ‘Power Wheelie-modus is de gewenste wheeliehoek in te stellen. Bovendien zorgt de gerichte inzet van de elektromotor ervoor dat de fiets altijd in balans blijft. De berijder kan de snelheid op dat moment zelf beïnvloeden. Tot slot is er een ‘Traningsmodus’ voor trainingsdoeleinden.