In Oost-Europa steeg de totale vraag naar auto’s met tien procent ten opzichte van 2011, terwijl die voor Nissan met 23 procent toenam. In Rusland verkocht het merk 2.500 auto’s meer dan vorig jaar, goed voor een marktaandeel van 4,8 procent. Verder werd in Europa achttien procent vaker een Juke verkocht en verdrievoudigde de verkoop van de elektrische Leaf  (563 exemplaren) ten opzichte van april 2011.

De Leaf is de populairste EV, met wereldwijd meer dan 27 duizend verkochte exemplaren sinds zijn lancering in december 2010. Hoewel GM bij hoog en laag vasthoudt aan de term ‘elektrisch’ voor de Volt, is dat een hybride. Hij rijdt zo’n 55 km elektrisch, waarna een kleine benzinemotor de actieradius vergroot tot ruim vijfhonderd kilometer. Volgens insiders wil GM dit jaar rond 45 duizend Volts verkopen in de VS, maar staat de teller na het eerste kwartaal op 3889. Nissan wil er de verkopen van de Leaf dit jaar verdubbelen ten opzichte van 2011, toen 9.700 Leafs de Amerikaanse showrooms verlieten. De fabrikant zegt dat de verkopen in de pas lopen met dit plan.

Nissan boekt dit jaar in de VS maand na maand verkooprecords. In mei gingen bijna 92 duizend auto’s over de toonbank, een plus van 20,5 procent ten opzichte van mei 2011. Voor een groot deel is de progressie te danken aan de crossover Rogue, de Juke en de Versa.