Dit blijkt uit marktcijfers van Michelin over de maand mei. Michelin publiceert deze marktcijfers maandelijks voor de bandenmarkten in Europa (inclusief Rusland en Turkije), in Noord-Amerika en in Brazilië.
In Europa daalde volgens deze cijfers de verkoop van OE-banden voor personen- en lichte bedrijfsauto’s in mei maar liefst 12,l procent ten opzichte van dezelfde periode 2011. In de periode januari-mei bedroeg de daling 3,2 procent. Voor zwaar vervoerbanden bedroeg de daling 7,9 procent in mei en 3,3 procent in de periode januari-mei.
Ook de Europese vervangingsmarkt liet een forse daling zien; in mei met 6,8 procent en in de periode januari-mei met 11,2 procent. Voor zwaar vervoerbanden daalden de verkopen in mei met liefst 25,8 procent en in de periode januari-mei met 27,1 procent.
De Noord-Amerikaanse markt deed het beter. Daar groeide de OE-markt van personenauto- en lichte bedrijfsautobanden fors met 29,1 procent in mei en met 25,7 procent in de periode januari-mei. De verkoop van banden voor de vervangingsmarkt groeide 7,1 procent in mei en daalde in de periode januari-mei licht met 3,1 procent. De OE-markt voor zwaar vervoerbanden liet een forse groei zien mwet 21,5 procent in mei en 21 procent in de periode januari-mei. Voor vervangingsbanden was er een daling van 3,3 procent respectievelijk 6,6 procent.