Topman Jacoby van Volvo Cars wil bij de inkoop enkele miljarden euro’s besparen en zegt bij zijn zoektocht naar toekomstige partners voor nieuwe platforms op de goede weg te zijn. De volgende generatie van de onlangs voorgestelde V40 moet dan ook samen met een partner worden ontwikkeld. Dat zei Jacoby tegen het Duitse vakblad Automobilwoche. Volvo zal in de Europese fabrieken z’n productie een beetje terugschroeven. "In Genk draait de fabriek op volle toeren met drie ploegen, de fabriek barst bijna uit z’n voegen.  Maar deze zomer gaan we 4400 auto’s minder bouwen, dus we gaan de productie drie dagen stilleggen." In de Zweedse fabriek in Torslanda wordt meer vrijaf genomen omdat de fabriek (die draait in twee ploegen) op zeventig procent van z’n capaciteit zit.     

Verder gaat Volvo Cars met zijn eigenaar Geely de inkoopactiviteiten nauwkeurig afstemmen. Dat gaat veel opleveren, denkt men. "In de komende vier jaar willen we twee miljard euro besparen", aldus Jacoby. Dat zou gaan om ongeveer twintig procent van het inkoopvolume. Men kiest een nieuwe invalshoek door de toeleveranciers veel vroeger in het proces te laten samenwerken met de ontwikkelingsingenieurs van Volvo.  Ook het aantal toeleveranciers moet terug.

Een urgente uitdaging is het vinden van een industriële partner voor de ontwikkeling en productie van toekomstige platforms. "We voeren nu al constructieve gesprekken met verschillende partijen. Maar ik zoek geen partner alleen maar vanwege de schaalgrootte. We willen gelijkwaardig en onafhankelijk blijven." Volvo zoekt een platform in het C-segment voor de 40-serie en de toekomstige partner moet begrijpen dat de nieuwe versie ook in China en zo mogelijk ook in Noord-Amerika op de markt komt. Jacoby denkt de zaak binnen nu en negen maanden concreet te hebben.       

Volvo zal met zijn nieuwe platformstrategie SPA (scalable platform architecture) ongeveer zeventig procent van zijn volume kunnen afdekken. Voor de komende tijd gaat Volvo eerst zijn volumemodellen vernieuwen en daarna richt men zich op de niche-modellen, waarbij het helemaal niet zeker is dat de klanten het steeds uitbreidende productportfolio ook zullen accepteren. "Het is voor ons van belang de complexiteit terug te brengen. We zullen bijvoorbeeld in plaats van bijna honderd verschillende tanks met nog maar drie tanks werken."

Voor de nieuwe V40 rekent Jacoby op negentigduizend stuks in een productiejaar. Het model wordt ook geëxporteerd naar Brazilië. China zou ook een mogelijkheid zijn maar Noord-Amerika niet. Toch zal de XC60 voorlopig het belangrijkste model zijn. En die gaat ook naar China. (bron: Automobilwoche)