In het eerste semester waren Lancia (+ 154,4 procent), Land Rover (+ 82,2 procent), Kia (+ 50,0 procent) en Jeep (+ 40,8 procent) de grote winnaars. De merken Porsche (+ 23,2 procent), Hyundai (+ 17,4 procent), Subaru (+ 18,5 procent) en Toyota (+ 10,4 procent) zullen ook met een tevreden gevoel terugkijken, terwijl Audi (+ 8,1 procent), Chevrolet (+ 5,6 procent), Jaguar (+ 8,1 procent), Mercedes-Benz (+ 5,6 procent), Seat (+ 8,6 procent), Skoda (+ 4,6 procent) en Volkswagen (+ 0,9 procent) eveneens hun marktaandeel wisten te vergroten.

De rest heeft minder reden voor vreugde. BMW leverde afgelopen half jaar 0,7 procent aan verkopen in. Fiat viel 9,7 procent terug, Ford verloor 4,5 procent, het door de Duitse pers kapot geschreven Opel dook 9,3 procent omlaag en diens hoop in bange dagen Peugeot deed het met een minus van 9,6 procent niet veel beter. Schrale troost is dat Alfa Romeo (- 26,6 procent), Honda (- 17,0 procent) en Mitsubishi (- 20,3 procent) het nog slechter deden. Vermeldenswaard is dat SUV modellen bij onze oosterburen aan populariteit blijven winnen; een signaal dat dit carrosserietype nog steeds veel toekomstpotentieel heeft, ondanks de fiscale ontmoediging voor de Nederlandse overheid.