Er zijn al twee Fiat-fabrieken aangewezen om Jeeps en Maserati’s te bouwen voor export naar Amerika. Marchionne, tevens CEO van Chrysler, was echter niet bereid te zeggen om welk model het zou gaan.

De stap moet Fiat helpen om zijn teveel aan productiecapaciteit in Italië te helpen en tegelijkertijd de Amerikaanse Fiat-dealers helpen met een extra model.

De dealers hebben het moeilijk met hun Fiat-franchise met slechts drie versies van de 500. Daarbij komt dan ook nog dat aan de vraag in de VS naar de 500 Abarth niet kan worden voldaan. De ‘Amerikaanse’ 500’s worden gebouwd in Mexico.

In  Italië  moet de stap ervoor zorgen om de fabrieken weer quitte te laten draaien. Momenteel wordt slechts tussen 75 en 85 procent van de productiecapaciteit benut.

De terugkeer naar de Amerikaanse markt werd al ruim een decennium geleden serieus bekeken door Roberto Testore, de toenmalige algemeen directeur van Fiat, maar is pas ingezet onder Marchionne met de Fiat 500. De stap is intussen uitgedraaid op een regelrechte teleurstelling voor Marchionne: de verkopen van de 500 komen niet in de buurt van het gestelde doel. In november werd daarom al Fiat’s US brand manager Laura Soave vervangen door marketingdeskundige Timothy Kuniskis.

Een dealer die opereert in de buurt van Washington DC is ronduit verbittterd: "Ik heb veel geld (ca. $1 miljoen , HH) moeten investeren in een nieuwe showroom, maar nieuwe modellen… ho maar!"